نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
2 دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی ساختاری از رابطه بین نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی در آنها با توجه به نقش واسطهای خودتنظیمی، دانش و آگاهی مدیران مقطع متوسطه شهر اصفهان است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران مدارس متوسطه دخترانه شهر اصفهان، به تعداد 250 نفر تشکیل می دهد که به علت محدود بودن، از روش سرشماری استفده شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس متغیرهای پژوهش میباشد که از پنج مولفه توانمندسازی در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ، دانش و آگاهی از فناوریها، خودتنظیمی در استفاده از فناوریها و میزان استفاده از فناوریها تشکیل شده است. به منظور بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری استفاده شد و به منظور بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار آماری SPSSو PLS تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد نگرش به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات اثری مستقیم و مثبت و معنادار بر میزان استفاده از آنها دارد و این متغیر نیز به نوبه خود اثری مستقیم و مثبت و معنادار در استفاده از آنها دارد. علاوه بر این مشاهد شد که این دو متغیر نیز اثری مستقیم، مثبت و معنادار بر توانمندسازی در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند. همچنین مشاهده شد که خودتنظیمی و دانش و آگاهی از فناوری اطلاعات و ارتباطات نقشی واسطهای در ارتباط بین نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی در استفاده از آنها دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Structural Model of the Mediator of Self-Regulation, Knowledge and Aware-ness in Relationship Between of Attitude to Information Communications Technology and Empowerment to Usage with Manager in High School
نویسندگان [English]
- Negin Barat Dastjerdi 1
- Yasamin Abedini 2
چکیده [English]
The aim of this study was provide a structural model of the Mediator of Self-regulation, knowledge and awareness in relationship between of attitude to information communications technology and empowerment to usage with manager in high school. The statistical population of this study was composed of 250 girl's high school managers in Isfahan; Due to the limited availability of census method was used. The research method was descriptive-survey. The research tool was a researcher made questionnaire based on variables with five components such as empowerment to usage information communications technology, knowledge and awareness of information communications technology, self-regulation in the use of information communications technology and the use of information communications technology has been established. The content validity was used in order to check the validity and the Cranach’s alpha coefficient was used to evaluate the reliability. Later, by using path analyses statistical method, the data was analyzed with SPSS and PLS software. Findings indicated that, attitudes toward the used of information communications technology direct effect and positive on the use of them, and this variable in turn direct effect and positive in their used. In addition, it was observed that these two variables the direct effect, positive on empowerment in their use of information communications technology and communication technology. Also, it was observed that self-regulation and knowledge and awareness of information communications technology were Mediator role in the relationship between attitudes to information communications technology and empowerment in using of them.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge and Awareness
- Self-Regulation
- Use of Information and Communication Technology
- Em-powerment
- Structural Model