نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استاد، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاداسلامی، ساری، ایران
2 دانشجوی دکترای روانشناسی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مدیریت انگیزش بر سرزندگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان صورت گرفته است.
روش پژوهش آزمایشی است. طرح تحقیق نیمه آزمایشی (شبه تجربی) با طرح پیشآزمون و پس آزمون است. جامعه آماری دانش آموزان دوره ی متوسطه ی شهر ساری است. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای میباشد. دو گروه آزمایشی (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای گرد آوری داده ها ازپرسشنامه استفاده شد. در این پژوهش از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی و خودپندره تحصیلی در پیشآزمون و پس آزمون استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش توصیفی (محاسبه میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریارنس) از طریق برنامه نرم افزاری spss20 استفاده شده است.
یافته ها نشان داد آموزش مدیریت انگیزش منجر به افزایش سرزندگی تحصیلی شده است. همچنین، یافته ها نشان داد آموزش مدیریت انگیزش منجر به افزایش خودپنداره تحصیلی شده است.
آموزش مدیریت انگیزش، سرزندگی تحصیلی دانشآموزان را ارتقا میبخشد. همچنین ،آموزش مدیریت انگیزش، خودپنداره تحصیلی دانشآموزان را ارتقا میبخشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of motivation management training on students’ academic buoyancy and self-concept
نویسندگان [English]
- Ramazan Hassanzadeh 1
- Leila Vatandoust 2
چکیده [English]
This study examined the efficacy of motivation management training on students’ academic buoyancy and self-concept. The pretest–posttest quasi-experimental. The population in this study included all high school students in Sari city study used a cluster random sampling method to select subjects for the experimental (20 subjects) and control (20 subjects) groups. First, a pretest was conducted with both groups. Then, only the experimental group received the motivation management training. Finally, a posttest was conducted with both groups to determine the effect of the training. For the purpose of data collection, the researchers administered two questionnaires An academic achievement and academic self-concept questionnaire (grade point average requirement) was used for the pretest and posttest. The results showed that the motivation management training increased academic buoyancy. Also the results showed that the motivation management training increased self-concept.Motivation management training can improve academic buoyancy. Also motivation management training can improve self-concept.
کلیدواژهها [English]
- motivation management
- academic buoyancy
- self-concept
- students