نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران
2 غضو هیئت علمی و راست دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
3 رئیس و استاد دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
4 دانشیار دانشگاه خوارزمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفههای توسعه مدیران با رویکردی مبتنی بر نظریۀ داده بنیاد و طراحی الگو است. روش تحقیق، توصیفی پیمایشی با رویکرد آمیخته است. در بخش کیفی، از رویکرد نمونهگیری هدفمند و بهرهوری از فن گلوله برفی و به کارگیری معیار اشباع نظری، در مصاحبههایی نیمهساختاریافته با 14 خبره موسس، مدارس غیردولتی معروف استفاده شد. پایایی مصاحبه، از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار، برابر 9/86 درصد حاصل شد. در تحلیل متون مصاحبه از نرمافزار maxqda و کدگذاری باز استفاده شد. جامعه بخش کمی، شامل تمامی مدیران مدارس متوسطه غیردولتی تهران در سال تحصیلی 96- 95 (510، عضو) بود، به کمک فرمول کوکران تعداد 218 مدیر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. اجرای بخش کمی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته حاصل از نتایج بخش کیفی بود. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش در حد مطلوب به دست آمد. یافتههای کیفی مبتنی برتحلیل دادهها به روش داده بنیاد و یافتههای کمی با استفاده از شاخصهای توصیفی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و الگویابی معادلات ساختاری است. نتایج کلی پژوهش حاکی از سه زیر مولفۀ ایجاد فرصت توسعه شغلی، ایجاد فرصت توسعه فردی و تشویق مدیران در بهسازی خود است که جمعاَ 34/49 % از واریانس توسعه مدیران را تبیین میکند و پوشش میدهد. به عبارت دیگر، مؤلفههای 11 گانه شناسایی شده در بخش کیفی میتوانند به عنوان مولفههای توسعه استعداد مدیران به کار روند. زیر مؤلفههای ایجاد فرصت توسعه شغلی با ضریب 53/0 و ایجاد فرصت توسعه فردی، با ضریب 56/0 و تشویق مدیران در بهسازی خود با ضریب 48/0 در تبیین واریانس سازه توسعه سهم دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying the Components of the Development of Talent for Nongovernmen-tal Schools, Based on a Fundamentally Based Data Approach, Providing a Model
نویسندگان [English]
- Mitra Nouraldsadiq 1
- abdolrahim navehebrahim 2
- HamidReza Arasteh 3
- Hasanreza Zeinabadi 4
1 Student of Educational Management, Kharazmi University of Tehran
2 Chairman and Faculty in School of Management Kharazmi University,
3 Chief and Professor, Faculty of Management, Kharazmi University
4 Associate Professor in Kharazmi university
چکیده [English]
The purpose of the present study was to identify the components of the development of managers with a fundamentally based data approach and pattern design. The research method is descriptive survey with mixed approach. In the qualitative section, the targeted sampling approach and the use of snowball techniques and the application of theoretical saturation criterion were used in semi-structured interviews with 14 founders, famous nongovernmental schools. The reliability of the interview resulted in an agreement between the two coders, 86.9%. The interview texts were analyzed using maxqda software and open coding. A small portion of society was selected by all non-governmental high school principals in the academic year 2016-17 (510, members). With the help of Cochran formula, 218 managers were selected by random sampling method. The implementation of the quantitative part was done using a researcher made questionnaire based on the results of the qualitative section. Validity and reliability of research tools were optimum. Qualitative findings are based on data analysis in the basis of data and quantitative findings using descriptive indexes, exploratory factor analysis, and verifying structural equations. The overall results of the research indicate three sub-components that account for 49.34% of the variance of managers development. The following components of the development of managers: the creation of learning and development opportunities with coefficient of 0.53 and the separation of financial issues from education with a coefficient of 0. 56 and encouraging managers in their improvement with a coefficient of 0.48 in explaining the variance of developmental structures.
کلیدواژهها [English]
- Development
- Talent
- Talent Management
- Manager
- Nongovernmental Schools