نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار علوم رایانه- گروه تلکنولوژی آموزشی- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی- دانشگاه علامه طباطبائی
2 استاد- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی- دانشگاه علامه طباطبائی
3 دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی
4 دانشیار، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
پژوهش حاضر بر طراحی معماری سیستم آموزشی که مبتنی بر بازخورد عاطفی ترکیبی است، متمرکز است و اثربخشی آن بر میزان یادگیری و رضایتمندی کاربران را محاسبه میکند. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح تحقیق پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل برای بررسی میزان اثربخشی این سیستم بر میزان یادگیری و رضایتمندی کاربران است. جامعۀ آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 است. در این راستا، 20 نفر به روش نمونهگیری هدفمند از میان دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (هر گروه 10 نفر). در این پژوهش آزمون یادگیری (با پایایی 83/0) و پرسشنامه میزان رضایتمندی ای-گیم-فلو استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده، از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس تک متغیره) استفاده میگردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که استفاده از بازخورد عاطفی ترکیبی در سیستمهای آموزشی بر میزان یادگیری و رضایتمندی کاربران تاثیر مثبت دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing the Educational System Architecture According To Compound Af-fective Feedback and Its Impact on the Users’ Learning and Satisfaction
نویسندگان [English]
- saeid pourroostaei ardakani 1
- Faramarz Sohrabi Asmaroud 2
- Ahmad Borjali 3
- Mohammad Reza Nili Ahmadabadi 4
1 assistant professor in computer science- Department of educational technology- faculty of psychology and education- Allameh Tabataba'i University
2 Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University
3 Associate Professor, Clinical Psychology, Allameh Tabataba’i University
4 Assistant Professor / Allameh Tabataba’i University
چکیده [English]
This research focuses on designing an educational system architecture which is based on compound affective feedback and then measuring its impact on users’ learning and satisfaction. The research method is quasi-experimental which uses pre and post-test with control group to measure the effectiveness of the system on the users learning and satisfaction. The study population covers all MA educational technology students in the city of Tehran for academic year 2017-18. For this, using a convenience sampling method, 20 students are selected from MA educational technology students at Allameh Tabataba’I University; then, they are divided into two groups as control and experiment (each of 10). In this research, learning test (with reliability of 0.83) and E-Game-Flow questionnaire are utilized. For data analysis, descriptive (Mean and Standard Deviation) and Inferential statistics (one-variable analysis of covariance) are used. The results show that utilizing compound affective feedback in educational systems, positively influences the users' learning and satisfaction.
کلیدواژهها [English]
- Affective feedback
- Learning
- Satisfaction
- Educational Technology