نسرین صالحی نژاد؛ فریبرز درتاج؛ علی اکبر سیف؛ نورعلی فرخی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 9-22
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای ساخت نقشة ذهنی بر سرعت پردازش اطلاعات در دانشآموزان دختر پایة هشتم انجام شده است. روش پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی بود. در این پژوهش از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر پایه هشتم مدارس شهر کرمان بودند که با روش ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای ساخت نقشة ذهنی بر سرعت پردازش اطلاعات در دانشآموزان دختر پایة هشتم انجام شده است. روش پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی بود. در این پژوهش از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر پایه هشتم مدارس شهر کرمان بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه (20 نفرآزمایش و 20 نفر کنترل) جایگزین شدند. در پیشآزمون و پسآزمون همه آزمودنیها، از طریق آزمون وکسلر ویرایش چهارم (خرده آزمون رمزنویسی و خرده آزمون نمادیابی) ارزیابی شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش در ده جلسة دو ساعته آموزش مبتنی بر نرمافزار نقشة ذهنی را دریافت کردند. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که تأثیر آموزش مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای ساخت نقشة ذهنی بر سرعت پردازش اطلاعات در گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل است. بر اساس نتایج این تحقیق میتوان به این نتیجه دست یافت که از آموزش مبتنی بر نرمافزار ساخت نقشة ذهنی میتوان برای ارتقای عملکردهای شناختی از جمله سرعت پردازش اطلاعات دانشآموزان استفاده کرد.
مهتا اسکندرنژاد؛ فریبا ملائی زنگی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 23-30
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای حرکتی بر عملکرد حافظه کاری بینایی دانشآموزان دختر انجام شده است. این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. نمونه آماری این پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی با دامنه سنی ده تا سیزده سال شهرستان تبریز تشکیل دادهاند که با استفاده از نمونهگیری در ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای حرکتی بر عملکرد حافظه کاری بینایی دانشآموزان دختر انجام شده است. این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. نمونه آماری این پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی با دامنه سنی ده تا سیزده سال شهرستان تبریز تشکیل دادهاند که با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه (12 نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه کنترل) جایگزین شدند. در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای جمعآوری اطلاعات از آزمون حافظه کاری بینایی/فضایی کرسی بلاک استفاده شد. گروه آزمایش به مدت شامل 16 جلسه یک ساعته تحت آموزش مهارتهای حرکتی هندبال قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای حرکتی و تمرین آنها، موجب افزایش عملکرد حافظه کاری بینایی/فضایی میشود و ظرفیت آن را افزایش میدهد. در واقع، این پژوهش ارتباط و تعامل بین فرایندهای حرکتی و شناختی به ویژه حافظه کاری را آشکار ساخت.
امید شکری؛ محمد آزاد عبداله پور؛ علی تقوایی نیا
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 31-42
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون مشخصههای روانسنجی مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی (TEME؛ ناروائز، وایدیچ، ترنر و کمیلکو، 2008) انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 200 معلم (100 مرد و 100 زن) به مقیاس کارآمدی معلمان برای آموزش اخلاقی و نسخة کوتاه ابزار نیرومندیهای منشی (SECS؛ فرنهام و لستر، 2012) پاسخ دادند. در این مطالعه، به منظور تعیین روایی عاملی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون مشخصههای روانسنجی مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی (TEME؛ ناروائز، وایدیچ، ترنر و کمیلکو، 2008) انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 200 معلم (100 مرد و 100 زن) به مقیاس کارآمدی معلمان برای آموزش اخلاقی و نسخة کوتاه ابزار نیرومندیهای منشی (SECS؛ فرنهام و لستر، 2012) پاسخ دادند. در این مطالعه، به منظور تعیین روایی عاملی و پایایی نسخة کوتاه ابزار مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان به ترتیب از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب همسانی درونی استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعة روایی همزمان مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان، ضریب همبستگی بین مقیاسهای ابزار کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی با نیرومندیهای منشی گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که در نمونة معلمان ایرانی ساختار دوعاملی مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان مشتمل بر دو زیرمقیاس مثبت بودن معلم و فعالیتهای آموزشی با دادهها برازش قابل قبولی دارد. نتایج مربوط به همبستگی بین زیرمقیاسهای کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان با نیرومندیهای منشی معلمان به طور تجربی از روایی همزمان نسخة مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان حمایت کرد. ضرایب همسانی درونی دو زیرمقیاس مثبت بودن معلم و فعالیتهای آموزشی به ترتیب برابر با 80/0 و 81/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان برای سنجش باور معلم درباره توانایی خود برای بهبود و اثرگذاری بر رفتار و منش اخلاقی دانشآموزان در گروه نمونة معلمان ایرانی، ابزاری روا و پایا است.
عباس تقی زاده؛ جواد حاتمی؛ مریم قاسمی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 43-62
چکیده
یکی از مسائل مهم در تمامی نظامهای آموزشی، سنجش و ارزیابی آموختههای فراگیران، به منظور اطمینان بخشی از یادگیری و تحقق اهداف مورد نظر است. یکی از راهبردهای مؤثر در اینباره، مرتبط با پارادایم سازندهگرایی، رویکرد سنجش تکوینی است. با توجه به شرایط خاص حوزه یادگیری مجازی، نیاز است تا درباره مسائل بنیادین مرتبط با سنجش تکوینی بازاندیشی ...
بیشتر
یکی از مسائل مهم در تمامی نظامهای آموزشی، سنجش و ارزیابی آموختههای فراگیران، به منظور اطمینان بخشی از یادگیری و تحقق اهداف مورد نظر است. یکی از راهبردهای مؤثر در اینباره، مرتبط با پارادایم سازندهگرایی، رویکرد سنجش تکوینی است. با توجه به شرایط خاص حوزه یادگیری مجازی، نیاز است تا درباره مسائل بنیادین مرتبط با سنجش تکوینی بازاندیشی صورت گیرد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی قابلیتهای سنجش تکوینی در محیطهای یادگیری مجازی انجام شد. روش تحقیق بهکار رفته در این مطالعه، تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی بود. 24 مقاله تحلیل و با 22 متخصص مصاحبه شد و در نهایت مسائل بنیادین مرتبط با سنجش تکوینی از جمله روایی، پایایی و تقلب و نیز قابلیتهای این رویکرد سنجش و ارزیابی، از جمله ارائه بازخورد فوری و سازنده، درگیر کردن فراگیر با فرآیندهای یادگیری، ارتقای عدالت آموزشی، خودارزیابی آنلاین فراگیر، سنجش همتایان و کار در گروه، در حوزه یادگیری مجازی مورد شناسایی، بحث و بررسی قرار گرفت.
کریم سواری؛ محمد اورکی؛ رقیه گنجی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 63-74
چکیده
در تحقیق حاضر، رابطه ساده و چندگانه اهداف پیشرفت و حمایت اجتماعی با تعهد به مدرسه بررسی شده است. پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی است. دانشآموزان دختر (6719 نفر) ناحیه یک اهواز، جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل دادند که از بین کل جمعیت 6719 نفر، 363 نفر به شیوه تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای تحقیق از پرسش نامه ...
بیشتر
در تحقیق حاضر، رابطه ساده و چندگانه اهداف پیشرفت و حمایت اجتماعی با تعهد به مدرسه بررسی شده است. پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی است. دانشآموزان دختر (6719 نفر) ناحیه یک اهواز، جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل دادند که از بین کل جمعیت 6719 نفر، 363 نفر به شیوه تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای تحقیق از پرسش نامه اهداف پیشرفت سواری (1392)، حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986) و تعهد به مدرسه سواری (1394) استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق نرمافزار آماری Spss و با کمک آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین هدف تبحری، عملکردی و حمایت اجتماعی با تعهد به مدرسه رابطه مثبت معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیشبین، فقط هدف تبحری و حمایت اجتماعی توانستند متغیر تعهد به مدرسه را پیشبینی و تبیین کنند و هدف عملکردی در تبیین آن نقشی ندارد. تحقیق حاضر پیشنهاد میدهد که برای پیشبینی تعهد به مدرسه میتوان به متغیرهای اهداف پیشرفت و حمایت اجتماعی دانشآموزان توجه کرد.
سعید پورروستایی اردکانی؛ فرامرز سهرابی اسمرود؛ احمد برجعلی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 75-86
چکیده
پژوهش حاضر بر طراحی معماری سیستم آموزشی که مبتنی بر بازخورد عاطفی ترکیبی است، متمرکز است و اثربخشی آن بر میزان یادگیری و رضایتمندی کاربران را محاسبه میکند. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح تحقیق پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل برای بررسی میزان اثربخشی این سیستم بر میزان یادگیری و رضایتمندی کاربران است. جامعۀ آماری شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر بر طراحی معماری سیستم آموزشی که مبتنی بر بازخورد عاطفی ترکیبی است، متمرکز است و اثربخشی آن بر میزان یادگیری و رضایتمندی کاربران را محاسبه میکند. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح تحقیق پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل برای بررسی میزان اثربخشی این سیستم بر میزان یادگیری و رضایتمندی کاربران است. جامعۀ آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 است. در این راستا، 20 نفر به روش نمونهگیری هدفمند از میان دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (هر گروه 10 نفر). در این پژوهش آزمون یادگیری (با پایایی 83/0) و پرسشنامه میزان رضایتمندی ای-گیم-فلو استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده، از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس تک متغیره) استفاده میگردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که استفاده از بازخورد عاطفی ترکیبی در سیستمهای آموزشی بر میزان یادگیری و رضایتمندی کاربران تاثیر مثبت دارد.
لیلا پرهیزکار؛ کورش فتحی و اجارگاه
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 87-102
چکیده
برنامههای درسی پنهان، بعد غیرقابل پیشبینی یادگیری است، توجه نکردن به این بعد، غفلت از بخش مهم عواملی است که در یادگیری دانشآموز تأثیر فراوان دارند؛ بنابراین پژوهش حاضر کوشیده است تا با استنباط درک معلمان، برخی عوامل مهم را که در ایجاد برنامه درسی پنهان آموزش محیط زیست در مدارس متوسطه تهران دخیل هستند شناسایی کرده و بسترهای مناسبی ...
بیشتر
برنامههای درسی پنهان، بعد غیرقابل پیشبینی یادگیری است، توجه نکردن به این بعد، غفلت از بخش مهم عواملی است که در یادگیری دانشآموز تأثیر فراوان دارند؛ بنابراین پژوهش حاضر کوشیده است تا با استنباط درک معلمان، برخی عوامل مهم را که در ایجاد برنامه درسی پنهان آموزش محیط زیست در مدارس متوسطه تهران دخیل هستند شناسایی کرده و بسترهای مناسبی را برای ارتقا آموزش محیط زیست دانشآموزان فراهم کند. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. شرکتکنندگان این پژوهش معلمان دوره متوسطه دوم تهران بودند که براساس نمونهگیری هدفمند از نوع موارد عادی انتخاب شدند که تعداد آنها تا رسیدن به مرحله اشباع درنهایت به 32 نفر رسید. در چارچوب موضوع مورد نظر، برای جمعآوری اطلاعات، از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و یافتههای به دست آمده از ادراکات و تجربیات معلمان با استفاده از روش کوربین و اشتراتوس تجزیه وتحلیل گردید. بعد از پیاده کردن و تجزیه وتحلیل مصاحبهها و 7 کد محوری و 34 کد اولیه به دست آمد و با توجه به فراوانیهای مشاهده شده مقوله بعد شناختی با مجموع بیشترین ضریب اهمیت و مقولههای عوامل برون سازمانی، بُعد اجتماعی، بعد دیوان سالاری مدرسه و ساختار فیزیکی در رده های بعدی قرار داشتند و مقوله بُعد عاطفی از کمترین ضریب اهمیت را از زاویه فراوانی کدها برخوردار بود. معلمان معتقد بودند که مدارس به تاثیر این ابعاد آگاه نبوده و ضعیف عمل کردهاند.
سمیه نگهداری؛ محمد حسن صیف؛ مهران فرج الهی؛ احمد رستگار
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 103-117
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل علی یادگیری ادراک شده مبتنی بر بازیهای دیجیتال در میان دانشآموزان دوره دوم متوسطۀ شهر شیراز در سال تحصیلی 97-96 به روش تحلیل مسیر انجام شده است. برای این منظور 600 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به ترکیبی از پرسشنامههای نیاز به شناخت کاچیو پو و پتی (1982)، جهتگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل علی یادگیری ادراک شده مبتنی بر بازیهای دیجیتال در میان دانشآموزان دوره دوم متوسطۀ شهر شیراز در سال تحصیلی 97-96 به روش تحلیل مسیر انجام شده است. برای این منظور 600 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به ترکیبی از پرسشنامههای نیاز به شناخت کاچیو پو و پتی (1982)، جهتگیری هدف وندوال و دیگران (2001)، هیجانات پکران و همکاران (2005)، جریان ذاتی یادگیری جکسون وایکلود (2008) ویرایش دوم، غوطهوری و عمیق شدن براون و فور (2010) و یادگیری ادراک شده رووال (2009) پاسخ دادند. نتایج پژوهش به شکل کلی نشان داد که، نیاز به شناخت با واسطهگری جهتگیری هدف، جریان ذاتی، غوطهوری و هیجانات بر یادگیری ادراک شده اثر غیر مستقیم دارد؛ همچنین جهتگیری هدف با واسطۀ هیجانات و جریان بر یادگیری ادراک شده، غوطهوری و عمیق شدن و نیاز به شناخت از طریق واسطهگری هیجانات، غوطهوری و جریان بر عمیق شدن و فرو رفتن دارای اثر غیر مستقیم و متغیر جریان با واسطه هیجانات بر یادگیری ادراک شده، غوطهوری و عمیق شدن اثر غیر مستقیم دارد. همچنین نتایج نشان داد که میزان واریانس تبیین شدۀ یادگیری ادراک شده در مدل برازش شده 42% است.