نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2 دانشیار گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی متغیرهای استرس تحصیلی، کیفیت خواب و اهمالکاری تحصیلی در رابطه علّی اعتیاد به شبکههای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی انجام شده است. این پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش همه دانشآموزان دبیرستانهای ارومیه شامل 204 دانشآموز دختر و 156 دانشآموز پسر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی تورل و سورنکو (2012)، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984)، پرسشنامه استرس تحصیلی سان، دون، هو، خو (2011)، پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ (1989) و برای پیشرفت تحصیلی از معدل ترم قبل استفاده شد. دادهها به کمک همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اعتیاد به شبکههای اجتماعی از طریق ایجاد اهمالکاری تحصیلی، کاهش کیفیت خواب و افزایش استرس تحصیلی، بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان اثر غیر مستقیم و منفی دارد. اعتیاد به شبکههای اجتماعی، با ایجاد تعللورزی زیاد، موجب افزایش اهمالکاری در دانشآموزان میشود؛ همچنین سپری کردن زمان طولانی در این شبکهها، موجب کاهش کیفیت خواب میشود که هر دوی این عوامل به نوبه خود باعث ایجاد استرس تحصیلی میشود و موجبات افت تحصیلی را فراهم کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Impact of Social Network Addiction on Academic Achievement of Stu-dents: the Mediating Role of Sleep Quality, Academic Procrastination and Academic Stress
نویسندگان [English]
- jaleh ahmadi 1
- Ali Zeinali 2
1 M.A., Curriculum Planning, Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
چکیده [English]
The current study aimed to examine the mediating role of academic procrastination, academic stress and sleep quality on the causal relationship between social network addiction and academic achievement of the high school students. This research is a descriptive correlational study. Statistical population covered all the students in Urmia high schools. Study participants were 204 female and 156 male students who were selected through cluster random sampling. Data were collected by using Turel and Serenko’social network addiction questionnaire (2012), Solomon and Rothblum’s academic procrastination questionnaire (1984), Sun, Dunne, Hou and Xu’s academic stress scale (2011), and Pittsburgh’s sleep quality scale (1989) and the mark average of previous term for measuring academic achievement. Data were analyzed by using Pearson correlation and structural equation modeling. Results showed that social network addiction has an indirect negative effect on academic achievement through creating academic procrastination, decreasing sleep quality and increasing academic stress. Increased use of social network increases procrastination among students and spending excessive amounts of time in these networks reduces quality of sleep that both of them, in turn, increase academic stress which leads to dropout.
کلیدواژهها [English]
- social network addiction
- Academic Achievement
- aca-demic procrastination
- Academic Stress
- Sleep quality