امیدیان، مرتضی؛ همتی، حمیده؛ و برزگر بفرویی، کاظم (1394). مدل علی نقش چشمانداز زمان در عملکرد تحصیلی با واسطهگری خودکارآمدی تحصیلی با واسطهگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه یزد. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 5(20)، 23-1.
تاج، مهشید؛ مکری، آذرخش؛ و فتوحی، اکبر (1384). کاهش ارزش تأخیری و همبستگی آن با چشمانداز زمان در کارورزان رشته پزشکی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 11(3)، 334-327.
حقیقی، سلیم (1396). تآثیر آموزش مبتنی بر نظریه چشمانداز آینده بر انگیزش پیشرفت، خودکارآمدی تحصیلی، سازگاری، رویکرد هدف و چشمانداز آینده بر دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اهواز. رساله دکتری روانشناسی تربیتی. دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز.
ساعتچی، محمود؛ کامکاری، کامبیز؛ و عسگریان، مهناز (1393). آزمونهای روانشناختی. تهران: انتشارات ویرایش.
سماوی، سید عبدالوهاب (1391). روابط علی بین چشمانداز آینده، باورهای خودکارآمدی تحصیلی، پیوند با مدرسه و عملکرد تحصیلی با میانجیگری امید و سلامت روانی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. رسالۀ دکتری روانشناسی تربیتی. دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز.
شکرکن، حسین؛ هاشمی شیخ شبانی، سید اسماعیل؛ و نجاریان، بهمن (1384). بررسی رابطه برخی پیشایندهای مهم مربوط با خودناتوانسازی تحصیلی و رابطه آن با پیامدهای برگزیده در دانشآموزان پسر. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 12(3)، 100-77.
فروند، جان (1994). آمار ریاضی. ترجمه علی عمیدی و محمد قاسم وحیدی اصل. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
هومن، حیدرعلی (1395). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سمت.
هومن، حیدرعلی و عسگری، علی (1379). تهیه و استاندارد کردن آزمون انگیزه پیشرفت. فصلنامه پژوهشهای روانشناختی، 6(2-1)، 33-9.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY: W.H.Freeman.
Chung, W. T., Lee, J., Husman, J., Stump, G., Maez, C., & Done, A. (2009).
Connecting to the future: How the perception of future impacts engineering undergraduate students, learning and performance.
Proceedings- Frontiers in Education Conference.
DeVolder, M., & Lens, W. (1989). Academic achievement and future time perspective as a cognitive- motivational concept. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 566-571.
Educational PsychoLogist, 28, 117-148.
Gutie’rrez-Braojos, C. (2015). Future time orientation and learning conceptions: effects on metacognitive strategies, self-efficacy beliefs, study effort and academic achievement. Educational Psychology, 35(2), 192-212.
Hermans, H. J. (1977). A questionnaire measure of achievement motivation. Journal of Applied Psychology, 54 (4), 353-363.
Husman, J., & Lens, W. (1999). The role of the future in student motivation. Educational Psychologist, 34(2), 113-126.
Levine, J. M., & Murphy, G. (1943). The learning and forgetting of controversial material. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 38(4), 507-517.
McClelland, D. C., Atkinson, J. W., Clark, R. A., & Lowell, E. L. (1953). Century psychology series. The achievement motive. East Norwalk, CT, US: Appleton-Century-Crofts.
Midgley, C., Maehr, M. L., Hruda, L. Z., Anderman, E., Anderman, L., Freeman, K. E. et al. (2000). Manual for the Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS). Ann Arbor, MI: University of Michigan.
Miller, R. B., & Brickman, S. J. (2004). A model of future-oriented motivation and self-regulation. Educational Psychology Review, 16, 9-33.
Nuttin, J. & Lens, W. (1985). Future time perspective and motivation: Theory and research method. Leuven & Hillsdale, NJ: Leuven University Press & Erlbaum.
Peetsma, T. T. D. (2000). Future time perspective as a predictor of school investment. Scandinvian Journal of Educational Research, 44, 177-192.
Peetsma, T. T. D., & Van der Veen, I. (2008). A second research study on influencing students’ motivation in the lowest level of secondary education. Paper presented at the XIth International Conference on Motivation (ICM), Turku, Finland.
Peetsma, T. T. D. & Van der Veen, I. (2009). Influencing students' motivation for school: the case for first-year students in the Netherlands in the lowest level of secondary school. In M. Wosnitza, A. Karabenick, & P. Nenniger (Eds.), Contemporary motivation reseach: From global to local perspectives (pp. 299-320). Cambridge, MA: Hogrefe & Huber.
Peetsma, T. & Van der Veen, I. (2011). Relations between the development of future time perspective in three life domains, investment in learning, and academic achievement. Learning and Instruction, 21(3), 481-494.
Phan, H. P. (2009). Amalgamation of future time orientation, epistemological beliefs, achievement goals and study strategies: Empirical evidence established. British. Journal of Educational Psychology, 79(1), 155-173.
Phan, H. P. (2010). Empirical model and analysis of mastery and performance-approach goals: A developmental approach. Educational Psychology, 30, 547-564.
Schuitma, J., Peetsma, T. & Van der Veen, I. (2014). Enhancing student motivation: A longitudinal intervention study based on future time perspective theory. The Journal of Educational Research, 107(6), 467-481.
Schunk, D. (2012). Learning theories: An educational perspective. Boston: Pearson.
Seginer, R. (2009). Future orientation: Developmental and ecological perspectives. New York: Springer.
Seginer, R. (2010). Adolescent girl’s future orientation in the context of two cultural religious setting in Israel: Muslim and Jewish. Paper Presented in the Jacobs Foundation Conference The role of values and religion in youth development: A culture-informed perspective (G. Trommsdorff and X. Chen, conveners). Schlos Marbach, Germany.
Seginer, R. & Halabi-Kheyr, H. (1998). Adolescent passage to adulthood: Future orientation in the context of culture, age, and jender. International Journal of Intercultural Relations, 22(3), 309-328.
Seginer, R. & Mahajna, S. (2012a). With gods help: The future orientation of Palestinian girls in Israel growing up Muslim. In G. Trommsdorf & X. Chen (Eds.), Values, religion, and culture in adolescent development (pp. 253-270). New York: Cambridge University Press.
Seginer, R. & Mahajna, S. (2012b). From high school to adulthood: The future orientation of Muslim adolescent girls and boys in Israel. In C. Cooper & R. Seginer (Trans). Adolescence to early adulthood in three multicultural societies: Navigating cultures, immigration, and gender. Symposium conducted at the 22nd biennial meeting of the International Society for the Study of Behavioral Development. Edmonton, Alberta, Canada.
Shell, D. F., & Husman, J. (2001). The multivariate dimensioality of personal control and future time perspective in achievement and studying. Contemporary Educational Psychology, 26, 481-506.
Simons, J., Dewitte, S., & Lens, W. (2003). “Don’t do it for me. Do it for yourself!” stressing the personal relevance enhances motivation in physical education. Journal of Sport and Exercise Psychology, 25(2), 145-160.
Stolarski, M., Fieulaine, N. & Beek, W. (2015). Time perspective theory; review, research and application. Springer Cham Heidelberg New York Dordrecht London.
Wigfiel, A. & Eccles, J. (2002). The development of achievement motivation. NewYork: Academic Press.
Zebardast, A., Besharat, M. A. & Hghighatgoo, M. (2011). The relationship between self-regulation and time perspective in students. Social and Behavioral Sciences, 30, 838-943
Zimbardo, P. & Boyd, J. N. (1999). Putting time in perspective: A valid, reliable, individualdifferences metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77, 1271-1288.