نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران، مدرس گروه روانشناسی دانشگاه آزاد واحد پارسیان
2 استاد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4 استادیار، روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
هدف اصلی از اجرای پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی پرسشنامه 24 سئوالی خودکارآمدی معلمان است.
روش پژوهش یک طرح توصیفی – همبستگی است. گروه نمونه 501 نفر شامل 298 نفر معلم مرد و 203 نفر معلم زن بود که از بین معلمان آموزش و پرورش شهرستانهای پارسیان، عسلویه و شیبکوه از توابع استانهای هرمزگان و بوشهر به روش تصادفی – طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه خودکارآمدی معلم را تکمیل کردند.
روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی انجام شد. تحلیل عامل اکتشافی نیز با استفاده از روش عاملیابی مؤلفه اصلی و چرخش واریماکس انجام شد و سه مؤلفه خودکارآمدی برای درگیر کردن دانشآموزان، خودکارآمدی برای مدیریت کلاس و خودکارآمدی برای راهبردهای تدریس به دست آمد. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که شاخصهای برازش استخراج شده مطلوب است و دادههای پژوهش با مدل نظری سه عاملی خودکارآمدی معلم برازش دارد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش ضریب آلفا کرونباخ محاسبه شدکه مطلوب و پذیرفتنی بود.
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پرسشنامه خودکارآمدی معلم، ابزاری معتبر و با پایایی و روایی مطلوب است و قابلیت کاربرد در پژوهشهای آموزشی و روانشناختی را دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Investigation of Validity and Reliability of Teacher's Self- Efficacy Ques-tionnaire
نویسندگان [English]
- Ali Ghasemi 1
- Parvin Kadivar 2
- Hadi Keramati 3
- mehdi arabzadeh 4
1 Phd, student of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Professor, Professor, Educational Psychology, Karazmi University, Tehran, Iran
3 Assist of Professor of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The main purpose of this article is investigating the validity and reliability of teacher's self- efficacy questionnaire.
Questionnaires were administered on teachers, of Asalouyeh, Parsian and Shibkooh cities in Hormozgan and Bushehr provinces of Iran. The sample group consists of 501 teachers, 298 men and 203 women. They were selected with randomized stratified sampling and answered to the questionnaire.
Validity of teacher's self- efficacy questionnaire is verified by exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA). EFA is conducted with principal components and rotation of varimax method. Three factors are obtained: self- efficacy for classroom engagement, self- efficacy for student management and self- efficacy for instructional strategy. Result of confirmatory factor analysis (CFA) also showed that the fitness of the factors is good. Reliability of teacher self- efficacy is obtained with Alpha Cronbach’s Coefficient method. The result was good and acceptable.
The result showed that the three factors of teacher self- efficacy inventory has good and acceptable validity and reliability. It can be used in instructional and psychological research in Iran.
کلیدواژهها [English]
- Teacher's Self- Efficacy
- Self-Efficacy for Student Management
- Self- Efficacy for Classroom Engege-ment
- Self- Efficacy for Instructional Strategy