احمدی، سید احمد (1373). بهداشت روانی در خانواده. مجله پژوهشهای تربیتی. 2، شماره 3 و 4.
اسلامی، عبدالله (1380). بررسی رابطه ساختار تعاملات خانواده (کارکرد خانواده) با سبکهای مقابله با فشارهای روانی و تفاوتهای جنسی در دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی شهرستان کاشان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
ثنائی، باقر؛ امینی، فریده (1379). مقایسه کارکرد خانواده در دو گروه دانشآموزان دختر مستقل و وابسته به دیگران. پژوهشهای مشاوره (تازهها و پژوهشهای مشاوره)، 2 (8-7)، 28 -9.
حاجت بیگی، صدیقه (1380). بررسی رابطه شیوههای مقابله با استرس خودکارآمدی و سلامت روان در دانشآموزان متوسطه شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تهران مرکزی.
حقشناس، حسن؛ چمنی، امیررضا؛ فیروزآبادی، علی (1385). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان دانشآموزان دبیرستانهای تیزهوشان و دبیرستان عادی. اصول بهداشت روانی، 29، 30، 66-57.
حسینی، فریده سادات؛ دشتی نژاد، سید بهمن (1395). شاخصهای شخصیتی، انگیزشی / شناختی خلاقیت در دانشجویان: مدل معادلات ساختاری. مجله پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4، 14، 80-65.
جوکار، بهرام؛ البرزی، محبوبه (1389). رابطه ویژگیهای شناخت با خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی. مطالعات روانشناختی دانشگاه الزهراء، 6 (1)، 110 -89.
داوری، رحیم (1386). رابطۀ خلاقیت و هوش هیجانی، با سبکهای کنار آمدن با استرس. فصلنامه اندیشه و رفتار، 2 (6)، 62-49.
ساپینگتون، اندورا (1382). بهداشت روانی. ترجمه حمیدرضا حسین شاهی برواتی. تهران، انتشارات روان.
شعاع کاظمی، مهرانگیز؛ حقانی، سعیده؛ سعادتی، معصومه؛ خواجه وند، آرامه (1391). رابطه بین حمایت اجتماعی خانواده و سبکهای مقابلهای در سیر بهبودی بیماران سرطان پستان. فصلنامه بیماریهای پستان ایران، 6 (4)، 40 – 35.
طاهری، رویا؛ زندی، کرامتاله (1391). مقایسه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و متغیر خودپنداره با سبکهای مقابلهای در دانشجویان دختر و پسر موسسه آموزش عالی ارم شیراز. نشریه ارمغان دانش، 17 (4)، 369 – 359.
صیادی، علی (1381). بررسی اثرات کارایی خانواده در بروز اختلالهای روانی نوجوانان ازنظر دانشآموزان دختر و پسر پایه سوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 80-81. فصلنامه پیام مشاور، 8 (9)، 92-34.
صبری، مصطفی؛ البرزی، محبوبه؛ بهرامی، محمود (1392). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانشآموزان دبیرستانی. مجله اندیشههای نوین تربیتی دانشگاه الزهراء، 9 (2) ، 63-35.
عبداللهای، محمدحسین؛ فراهانی، محمدتقی؛ ابراهیمی، احترام (1387). بررسی و مقایسه رابطه بین سبکهای مقابله با تنیدگی، خلاقیت هیجانی و سلامت عمومی در دختران دانشجو. مجله روانشناسی، 12 (1)، 103 – 89.
قدیری نژادیان، فاطمه (1381). بررسی هنجاریابی مقدماتی مقیاس خلاقیت هیجانی بر روی دانشجویان روزانه دانشگاههای تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
قمری، محمد (1390). مقایسه ابعاد کارکرد خانواده و کیفیت زندگی و رابطه این متغیرها در بین افراد معتاد و غیر معتاد. مجله اعتیادپژوهی، 5 (18)، 68-55.
کرمی، جهانگیر؛ زکیای، علی؛ علیخانی، مصطفی (1391). رابطه کارکرد خانواده با اختلالات شخصیت بر اساس الگوی مک مستر. مجله مشاوره و رواندرمانی خانواده، 7، 553 – 537.
گودرزی، محمدعلی؛ معینی رودبالی، زهرا (1385). بررسی رابطه سبکهای مقابلهای و سلامت روانی در دانشآموزان دبیرستانی. مجله دانشور رفتار، 19(1)، 32 – 23.
محمدی، علی زاده؛ ملک خسروی؛ غفار (1385). بررسی تأثیر موسیقی درمانگری فعال بر کاهش اختلالات رفتاری و عاطفی کودکان بیسرپرست و بدسرپرست. مجله روانشناسی، 38، 231-222.
محمدی، سید داوود؛ ترابی، سید اسماعیل؛ غرایی، بنفشه (1387). ارتباط سبکهای مقابلهای باهوش هیجانی در دانشآموزان. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 53، 183-176.
مهدیزاده، عفت السادات؛ خدابخش، محمدرضا؛ کیانی، فریبا حاجی زاده نداف، صادق (1393). بررسی تأثیر تکنیکهای مختلف پرورش خلاقیت ریاضی بر باور انگیزشی و شناختی در درس ریاضی دانشآموزان دختر. مجله پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2، 5، 17-7.
ملتفت، قوام و ساداتی فیروزابادی، سمیه (1392) رابطه ابعاد کمالگرایی با خلاقیت در دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز. مجله پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 1، 3، 78-71.
هاشمی، سهیلا (1388). بررسی رابطه هوش هیجانی، خلاقیت هیجانی و خلاقیت در دانشجویان هنر، ادبیات و علوم پایه. مجله اندیشههای نوین تربیتی، 5 (2)، 103-79.
Amabile, T. M. (2001). Beyond Talent: John Irving and the Passionate Craft of Creativity. American Psychologist, 56(4), 333- 336.
Averill, J. R., & Thomas- Knowles, C. (1991). Emotional creativity. In K. T Strongman (Ed.). International Review of Studies on Emotion, 1, (269-299), London, Wiley
Averill, J. R & Nunley, E. P. (1992). Voyages of the heart: Living an emotionally creative life. New York, Macmillan.
Averill, J. R. (1999a). Creativity in the domain of emotion. In T. Dagleish M. Power (Eds). Handbook of cognition and emotion, 765-782, Chicheste, England: Wiley.
Averill, J. R. (2001). The rhetoric of emotion, with a note on what makes great literature great. Empirical Studies of the Arts, 1, 19, 5-26.
Averill, J. R. (2005). Emotions as mediators and as products of creative activity. In J. Kaufman & J. Baer (Eds.), Creativity Across Domains: Faces of The Muse, (225-243), Mahwah, NJ: Erlbaum.
Averill, J. R, (2007). Together again: Emotion and intelligence reconciled. In G.Mattews, M. zeidner, & R.D. Roberts, (Eds.), Emotional intelligence: Knowns andunknowns (49-71), New York, Oxford University.
Averill, J. R., & Thomas, k. C. (1991). Emotional creativity. In K. T. Strongman (Ed.), International review of studies on emotion. 1, 269-299.
Averill, J.R. (1999). Individual differences in emotional creativity: structure and correlate, Journal of Personality, 6, 342-371.
Averill, J.R, (2005). Emotions as mediators and as products of creative activity. InJ. Kaufman & J. Baer, creativity across domains: faces of the muse, 225-243, Mahwah, NJ: Erlbaum.
Averill, J. R. (2011). Emotions and Creativity. Paper presented at the 12th conference on creativity & innovation (ECCI XII), Faro, Portugal
Deci, E.L., Ryan, R.M., Gagne, M., Leonem, D.R., Usunov, J., & Kornazheva, B.P. (2001). Need satisfaction, motivation, and well-being in the work organizations of a former eastern bloc country: A cross -cultural study of self-determination. Journal of the Society for Personality and Social Psychology. 27(8):930-42.
Deci, E. L. & Vansteenkiste, M. (2004). Self-determination theory and basic need
satisfaction: understanding human development in positive psychology.Ricerche di psicologia. 27(1), 24-40
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008a). Facilitating optimal motivation and psychologicalwell-being across life's domains. Canadian Psychology, 49(1), 14-23.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008b). Hedonia, eudemonia, and well-being: An introduction. Journal of Happiness Studies,9,1-11.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008c). Self-Determination Theory: A Macro theoryof Human Motivation, development, and Health. Canadian Psychology ,49(3), 182–185
Fuchs, G. L., Kumar, V.K., & Porter, J. (2007). Emotional creativity, alexithymia, and styles of creativity.
Henden, J. (2008). Preventing suicide: the solution focused approach. East Sussex. PO198 SQ, England.
Endler, N. S. & Parker, J. D. A. (1990). Multidimensional assessment of coping: A critical evaluation. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 844–854.
Miller, I. W., Ryan, C. E., Keitner, G. I., Bishop, D. S. & Epstein, N. B. (2000). The McMaster Approach to Families: theory, assessment, treatment and research. Journal of Family Therapy. 22, 168–189.
Salovey, p., Mayer, J.D. & Caruso, D. (2002). The Positive psychology of Emotional Intelligence. In C.R. Snyder & S.J.Lopez (Eds.), The Handbook of Positive Psychology New York: Oxford University Press. pp. 159-171.
Shu, C., & Yeh, H. (2015). Exploring the effects of videogame play on creativity performance and emotional responses, Computers in Human Behavior, 53, 396-407.
Skinner, E. A., Johnson, S., & Snyder, T. (2005). Six dimensions of parenting: A motivational model. Parenting: science and practice, 5(2), 175-225.
Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2005). Antecedents and Outcomes of Self-
Determination in 3 Life Domains: The Role of Parents ‘and Teachers’Autonomy Support. Journal of youth and adolescence, 34(6), 589-604.
Tugade, M. M. (2004). Resilient individuals use positive emotions to bounce back from negativeemotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 2, 86, 320-333.
Tamplin, A., Gooder, M. a., & Herbert, J. a. (1998). Family function and parent general health in families of adolescents with major depressive disorder. Journal of Affective Disorder, 1, 18, 1-13.
Vidal, S., Skeem, J., & Camp, J. (2010). Emotional Intelligence: Painting Different Paths for Low- Anxious and High-Anxious pychopathic Variants. Law and Human Behavior, 34, 150-163.