نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
2 استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
چکیده
هدفاین پژوهش تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه یادگیری مادامالعمرکربی، کناپر، لامون و ایگناتوف (2010)، در بین دانشجویان دانشگاه سمنان بود.در این مطالعهی همبستگی، شرکت کنندگان 417 دانشجوی دانشگاه سمنان بودند (183 پسر و 234 دختر) که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند .برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی با روش تحلیل مولفههای اصلی استفاده شد.تحلیل عاملی یک ساختار دو عاملی را آشکار کرد. عامل های "خود جهت دهی و خود ارزیابی" و "به کار بردن دانش و مهارت ها". همچنین تحلیل دادههانشانداد که همسانی درونی عامل خودجهتدهی و خودارزیابی (47/0) و عامل به کاربردن دانش و مهارتها (63/0) و ضریب پایاییمقیاس با روش بازآزمایی در فاصله زمانی دو هفته برای عامل خودجهتدهی و خودارزیابی(81/0) و به کار بردن دانش و مهارتها(70/0) بود. همبستگی منفی بین نمرات یادگیری مادامالعمر و فرسودگی تحصیلی (01/0>p؛ 46/0- (r= بیانگر روایی واگرا، همبستگی مثبت با یادگیری عمیق (01/0> p؛ 52/0r= )، انگیزه پیشرفت (49/0) و پیشرفت تحصیلی (16/0) بیانگر روایی همگرای این مقیاس بود. لذا مقیاس یادگیری مادامالعمر دارای روایی سازه، همگرا و واگرای مناسب و پایایی بازآزمایی مناسب است، اما به دلیل ناکافی بودن همسانی درونی نیاز به بررسی بیشتر دارد. پیشنهاد میشود در پژوهشهای آتی مورد بازنگری قرار گرفته و با افزایش تعداد سوالات مناسب نسبت به اصلاح همسانی درونی آن اقدامات لازم صورت گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Determine the psychometric properties of lifelong learning scale among Sem-nan university students
نویسندگان [English]
- Fateme Giyahi 1
- Ali Mohammad Rezaei 2
- Farahnaz Kianersi 2
1 M.A., Educational Psychology, Department of Psychology and Educational Sciences, University of Sem-nan
2 Assistant Professor, Educational Psychology, Department of Psychology and Educational Sciences, Uni-versity of Semnan
چکیده [English]
The purpose of this study was to determine the psychometric properties of lifelong learning scale (lls) among Semnan University students. the selected sample in this correlation study included 417 students (183 male&243 female) who were randomly selected using stratified method and completed study scales. Exploratory factor analysis with Principal Component Analysis method was conducted to determine the construct validity. The principle component analysis revealed that the lls consist of two factors: “self-direction and self-evaluation” and “application of knowledge and skills”. Also, data analysis showed that internal consistency of self-direction and self-evaluation factor was 0/47 and application of knowledge and skills factor was 0/63. The test- retest reliability was 0/81 and 0/70, respectively. The negative correlation between scores of lifelong learning and academic burnout (r = - 0/46; p ≤ 0/01) represents the divergent validity of the questionnaire and positive correlation with deep learning (r = 0/52; p ≤ 0/01) represents the convergent validity. There was significant relationship between lifelong learning and achievement motivation (0/49) and there was positive correlation between lifelong learning and academic achievement (0/16). Therefore lifelong learning questionnaire has suitable construct validity, convergent and divergent validity and test- retest reliability, but due to insufficient internal consistency, this scale needs to be more investigating, and it is recommended that future studies be reviewed and the internal consistency of the questionnaire will be improved by increasing the number of questions
کلیدواژهها [English]
- Psychometric properties
- Lifelong Learning
- Learning