نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترا روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
2 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
3 استاد گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
4 دانشیار گروه روانشناسی. دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی. دانشگاه بوعلی سینا. همدان ایران.
چکیده
امروزه دنیای آموزش و پرورش نقطه توجه خود را از تدریس به یادگیری معطوف کرده است و چنین رویکردی با توجه به دانش گسترده فناوری اطلاعاتی و فنی آوری غنی به دست میآید. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر مقایسه آموزش با روش سنتی و آموزش با نرمافزار آموزشی در سطوح یادگیری دانش، فهمیدن و کاربرد در درس ریاضی و علوم در دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر خرم آباد بوده است. شرکت کنندگان در این پژوهش شامل دانشآموزان پایه ششم میباشد. این پژوهش بر روی دو کلاس پایه ششم از دو مدرسه یکی با نرمافزار آموزشی و دیگری بدون نرمافزار آموزشی انجام شده است، که برای این منظور تعداد 60 نفر دانشآموز پایه ششم ابتدایی شهر خرم آباد به روش نمونهگیری خوشهای از جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سطوح یادگیری بلوم بود، که به منظور سنجش سطح یادگیری دانشآموزان در سطح دانش، فهمیدن و کاربرد در درس ریاضی و علوم طراحی شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین آموزش سنتی و آموزش با نرمافزار در سطوح دانش، فهمیدن و کاربرد در درس ریاضی و علوم تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نیز نشان داد بین روش آموزش سنتی و روش آموزش با نرمافزار در سطوح یادگیری در درس علوم و ریاضی در سطح فهمیدن درس ریاضی و سطح دانش درس علوم تفاوت معنادار وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Compare of Education with Traditional Methods and Education with Education-al Software in the Levels of Learning, Understanding and Application of Mathe-matics and Science in Sixth Grade Female Students in Khorramabad
نویسندگان [English]
- fatane fathi 1
- rasol kordnoghabi 2
- abolghasem yaghoobi 3
- khosro rsshid 4
1 PhD student of Educational Psychology, University of Bu Ali Sina
2 Associate Professor of Psychology, University of Bu Ali Sina, Hamedan
3 Professor of Psychology Department of Bu Ali Sina University, Hamedan
4 Associate Professor of Psychology. Faculty of Economics and Social Sciences. Bu Ali Sina University. Hamedan Iran.
چکیده [English]
Today, the world of education has shifted its focus from teaching to learning And such an approach is achieved with extensive knowledge of information technology and rich technologies. Therefore, the purpose of this study was to compare education with traditional methods and education with educational software in the levels of learning, understanding and application of Mathematics and science in sixth grade female students in Khorramabad. Participants in this study included sixth grade students. This study was conducted on two sixth grade students from two schools, one with educational software and the other no educational software. For this purpose, 60 elementary sixth grade students of Khorramabad city were selected by cluster sampling method. The research tools included the Bloom Educational Objectives Survey Questionnaire designed to measure students' learning levels at the level of knowledge, understanding and application in mathematics and science. Multivariate analysis of variance was used to analyze the data. The results of multivariate analysis of variance showed that there is a significant difference between traditional education and software training in the levels of knowledge, understanding and application of mathematics and science. One-way analysis of variance showed that there is a significant difference between the traditional teaching method and the software-based teaching method in the learning levels of science and mathematics at the level of understanding the mathematics and the knowledge levels of the science lessons.
کلیدواژهها [English]
- Educational Software
- Traditional Method
- Levels of Learning
- Knowledge
- Understanding
- Application
- Math Lesson
- Science Lesson