نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف مقایسۀ سه روش آموزش مبتنی بر نظریۀ بار شناختی، آموزش چندرسانهای و آموزش سخنرانی در میزان پیشرفت تحصیلی و انگیزش دانشآموزان در یادگیری درس علوم چهارم انجام شد. جامعة آماری پژوهش، یک مدرسة مجهز به فناوری اطلاعات در شهرستان محمودآباد (استان مازندران) بود. ابزارهای این پژوهش شامل 1. آزمون یادگیری محققساخته در درس علوم چهارم 2. پرسشنامة انگیزش پیشرفت تحصیلی ورلند و همکاران (1985) 3. مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلی (AMS) و 4. مقیاس درجهبندی ذهنی بار شناختی پاس و ون مرینبوئر (1993) بود. نتایج حاصل از جمعآوری پرسشنامهها و آزمون یادگیری به کمک تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میزان یادگیری، انگیزش دانشآموزانی که تحت تاثیر آموزش مبتنی بر نظریۀ بار شناختی بودهاند، به طور معناداری بیشتراز دانشآموزانی بود که آموزش چندرسانهای و سخنرانی را در درس علوم دریافت کردند. همچنین میانگین بار شناختی در گروه سخنرانی (47/4)، گروه چندرسانهای (82/3) و در گروه آموزش مبتنی بر نظریۀ بار شناختی (63/3) بود. این بدین معنی است که دانشآموزان گروه آموزش مبتنی بر نظریۀ بار شناختی، بار شناختی کمتری از دانشآموزان سایر گروه دریافت کردند. با توجه به نتایج، پیشنهاد میشود معلمان و برنامهریزان تحصیلی دربارة اصول پایه و اساسی نظریه بار شناختی آموزش ببینند تا بتوانند این اصول را با توجه به ظرفیت محدود حافظة فعال دانشآموزان و با توجه به جنبههای انگیزشی محیط یادگیری، در آموزش و برنامهریزی درسها به کار گیرند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparing the Effect of Cognitive Load Theory, Multimedia and Speech Teaching Methods on Learning Students' in Science Courses
نویسندگان [English]
- Mohammad Rezazadeh Shermeh 1
- Soheila Hashemi 2
1 M.A., Educational Psychology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to compare three methods of teaching based on the cognitive load theory (CLT), multimedia education, and speech on the level of achievement and motivation of students in learning the fourth elementary science course, which was done as a quasi-experimental project. The statistical population of the study was the students of a school equipped with information technology in Mahmudabad city. The tools of this research include 1. Researcher-made learning test in the fourth science course 2. Questionnaire of academic achievement motivation of Verland et al. (1985) 3. Academic motivation scale (AMS) and 4. Measurement scale of Pass and Van Merriënboer (1993). The results of the questionnaires and the learning test were analyzed by using ANOVA. The results showed that the level of learning, the motivation of students who were under teaching based on cognitive load theory was significantly higher than students who received multimedia education and speech. Also, the mean of the cognitive load in speech group was 4.47, multimedia group 3.82, and in training group based on cognitive load theory 3.63. This means that students in the teaching group based on cognitive load theory received less cognitive load than students in other groups. Based on the results of this study, it is suggested that teachers and educational planners train the basic principles of cognitive theory so that they learn these principles and due to the limited capacity of students' active memory and the motivational aspects of the learning environment, they apply them in teaching and planning lessons.
کلیدواژهها [English]
- Education
- Motivation
- Cognitive
- Fourth Elementary Science Course