نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم تربیتی گرایش برنامهریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین مدل اندازهگیری پرسشنامه اخلاق زیستمحیطی انجام شد. روش تحقیق همبستگی بوده و در قالب مدل اندازهگیری به انجام رسید. جامعة آماری همة دانشآموزان دورة دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان به تعداد 14391 نفر بودند. حجم نمونه که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند، 986 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه اخلاق زیست محیطی محقق ساخته (1398) مشتمل بر پنج مؤلفة آب، خاک، هوا، گیاهان و جانوران بود. پرسشنامة اولیه بر اساس مبانی نظری و پیشینة پژوهشی به تعداد 130 گویه تدوین شد. روایی محتوایی پرسشنامه به روش CVR بررسی شد و گویههایی که ضرایب نسبی روایی کمتر از 29/0 داشتند (26 گویه)، حذف گردیدند. همچنین طی یک مطالعة مقدماتی پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. در اجرای اصلی پرسشنامه، نتایج نشان داد مدل اندازهگیری اخلاق زیست محیطی از برازش قوی برخوردار است (614/0=GOF). در ضمن نتایج بیانگر آن بود که تمامی سؤالات پرسشنامه اثر معناداری بر روی مؤلفه خود داشتند. همچنین نتایج مدل نشان داد مؤلفة آب بیشترین اثر را بر اخلاق زیست محیطی داشته و مؤلفة هوا کمترین اثر را بر آن دارد. علاوه بر این نتایج نشان داد، میان مؤلفههای اخلاق زیست محیطی، همبستگی درونی بالایی وجود دارد. در نتیجهگیری کلی میتوان گفت پرسشنامة اخلاق زیست محیطی محقق ساخته (1398) از مشخصات روانسنجی لازم برای سنجش اخلاق زیست محیطی برخوردار است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Development of a Measurement Model for the Environmental Ethics Questionnaire
نویسندگان [English]
- Iraj Firoozfar 1
- Alireza Faghihi 2
- Nasrolah Erfani 3
1 Ph.D. Student, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Arak, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Educational Psychology, Payame Noor University, Iran
چکیده [English]
This study was conducted to develop a measurement model for the environmental ethics questionnaire. The research methodology was correlational and was conducted in measurement model. The statistical population of the study included all the 14391 secondary high school students in Hamadan city. The sample size, which was selected by stratified relative sampling method, was 986 students. The tool for data collection was the researcher-made Environmental Ethics Questionnaire (2019), which consisted of 5 components (i.e., water, soil, air, plants and animals). The initial questionnaire was developed on the basis of theoretical foundations and research background and contained 130 items. The content validity of the questionnaire was assessed by CVR method and the items with the relative validity coefficient of less than 0.29 (i.e., 26 items) were deleted. In addition, in a pilot study, the reliability of the questionnaire was calculated through Cronbach's alpha. After implementation of the questionnaire, the results showed that the structural model of environmental ethics has goodness of fit (GOF= 0.614). The results, also, indicated that all the questionnaire questions had a significant effect on their component. The results of the model, also, showed that the water component had the greatest effect on environmental ethics and the air component had the least effect on it. In addition, the results showed that there is a high internal correlation between the components of environmental ethics. In conclusion, it can be said that the researcher-made Environmental Ethics Questionnaire (2019) has the necessary psychometric characteristics for measuring environmental ethics.
کلیدواژهها [English]
- Measurement Model
- Environmental Ethics
- Questionnaire