نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان
چکیده
هدف از این پژوهش، شناسایی، تحلیل و اولویتبندی شاخصهای مؤثر بر کیفیت آموزش از دور: مورد دانشگاه پیام نور بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) انجام گرفت. مشارکت کنندگان این پژوهش در بخش کیفی 15 نفر از استادان و دانش آموختگان آموزش از دور بودند که به صورتی هدفمند انتخاب و با آنها مصاحبه گردید. در بخش کمی مطالعه نیز جامعه آماری هدف (مدیران، برنامهریزان و کارشناسان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور) بودند که 215 نفر از آنان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و از آنها خواسته شده تا پرسشنامه پژوهش را تکمیل کنند. این پرسشنامه مشتمل بر 52 شاخص بود که روایی محتوای آن با استناد به نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89 /0 ارزیابی و مورد تأیید واقع شد. برای تحلیل دادههای بخش کیفی از کدگذاریهای باز و محوری بهره گرفته شد و برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی حاصل از پرسشنامه نیز علاوه بر شاخصهای گرایش مرکزی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که مدل جامع کیفیت در نظام آموزش از دور دارای 7 بعد سازمان یاددهنده؛ یاددهنده؛ یادگیرنده؛ مبانی پداگوژی، تئوری و نسلهای فناوری؛ مواد و محتوای آموزشی؛ روشها و رویکردهای آموزشی؛ و زمان و مکان آموزشی با 52 شاخص مرتبط است که بر اساس آنها راهبردهایی برای ارتقای کیفیت آموزشی نظام آموزش از دور پیشنهاد شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification, Analysis and Prioritization of Success Indicators on Quality in Distance Education System: The Case of Payame Noor University
نویسندگان [English]
- Anvar Shahmohammadi 1
- Nematollah Azizi 2
1 Department of Education, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Department of Education, University of Kurdistan
چکیده [English]
The purpose of this study was to identify, analyze and prioritize indicators affecting the quality of distance education: the case of Payame Noor University. In terms of purpose, this research is an applied research that was conducted with a mixed exploratory approach (qualitative and quantitative). The participants of this study in the qualitative section were 15 professors and graduates of distance education who were purposefully selected and interviewed. In the quantitative part of the study, the target statistical population (managers, planners and experts of the central organization of Payame Noor University) were 215 of them selected by available sampling and asked to complete the research questionnaire. This questionnaire consisted of 52 indicators whose content validity was evaluated and confirmed based on experts' opinions and its reliability was evaluated using Cronbach's alpha coefficient of 0.89. To analyze the data of the qualitative part, open and axial coding were used and to analyze the quantitative data obtained from the questionnaire, in addition to the central tendency indicators, confirmatory factor analysis was used. The results of this study showed that the comprehensive model of quality in the distance education system has 7 dimensions of Teaching Organization; Teacher; Learner; Fundamentals of Pedagogy, Theory and Generations of Technology; Educational Materials and Content; Teaching methods and approaches; And the time and place of education is related to 52 indicators that based on them, strategies have been proposed to improve the educational quality of the distance education system
کلیدواژهها [English]
- Identify
- Distance Education System
- Teaching Organ-ization
- Teacher
- Learner