لیلا ذوقی؛ بیتا آجیل چی؛ سمیرا مدن دوست
چکیده
هدف از پژوهش حاضر نقش میانجی تنظیم هیجان در رابطه بین سبکهای یادگیری، حل مسئله، هیجانخواهی و هوش فرهنگی با ادراک خطر بود. در این پژوهش کاربردی با روش توصیفی- همبستگی از بین رانندگان مرکز شهر تهران، تعداد 340 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای سبک یادگیری کلب (1984)، حل مسئله هپنر و پترسون (1982)، هیجانخواهی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر نقش میانجی تنظیم هیجان در رابطه بین سبکهای یادگیری، حل مسئله، هیجانخواهی و هوش فرهنگی با ادراک خطر بود. در این پژوهش کاربردی با روش توصیفی- همبستگی از بین رانندگان مرکز شهر تهران، تعداد 340 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای سبک یادگیری کلب (1984)، حل مسئله هپنر و پترسون (1982)، هیجانخواهی آرنت (1994)، هوش فرهنگی آنگ و ارلی (2004)، تنظیم هیجان گراس و جان (2003) و ادراک خطر رانندگی آلبرگ و راندمو (2001) پاسخ دادند.
بیشترین فراوانی متعلق به مردان، دامنه سنی40 تا 50 سال و تحصیلات فوق دیپلم و کمتر بود. ضرایب استاندارد مسیرهای مستقیم بین سبک یادگیری، حل مسئله، هیجانخواهی و هوش فرهنگی با تنظیم هیجان به ترتیب 41/۰، 31/0، 45/0، 45/۰ و ضریب استاندارد مسیر مستقیم بین تنظیم هیجان با ادراک خطر 93/0 و شاخص برازش مطلق (GOF) برای الگوی پژوهش مقدار ۳۸/۰ به دست آمد و مشخص شد که سبک یادگیری، حل مسئله، هیجانخواهی و هوش فرهنگی با میانجیگری تنظیم هیجان بر ادراک خطر رانندگان شهر تهران اثر مثبت دارند (05/0P<).
رضا طلیمی؛ محسن باقری؛ بهمن یاسبلاغی شراهی
چکیده
یادگیری مبتنی بر مغز، شناخت قواعد و مقررات مغز برای ایجاد یادگیری معنادار و سازماندهی آموزشها بر اساس آنها است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر مغز بر یادگیری و یادداری درس علوم تجربی دانشآموزان دوم ابتدایی در سال تحصیلی 99-98 انجام گرفت. روش پژوهش حاضر شبه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. ...
بیشتر
یادگیری مبتنی بر مغز، شناخت قواعد و مقررات مغز برای ایجاد یادگیری معنادار و سازماندهی آموزشها بر اساس آنها است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر مغز بر یادگیری و یادداری درس علوم تجربی دانشآموزان دوم ابتدایی در سال تحصیلی 99-98 انجام گرفت. روش پژوهش حاضر شبه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی استان قم و شرکت کنندگان شامل 30 نفر که به عنوان نمونۀ در دسترس انتخاب شده بودند، به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره قرار گرفتند. ابزار این مطالعه شامل اپلیکیشن محقق ساخته مغز محور و آزمون یادگیری محقق ساخته بود. روایی این آزمون توسط مدرسان و متخصصان حوزۀ آموزش مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از روش کودرریچاردسون 20 مقدار 78/0 گزارش شد. دانشآموزان در گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت تأثیر آموزش مبتنی بر اپلیکیشن مغزمحور قرار گرفتند. به منظور تحلیل استنباطی دادهها از تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر مغز بر یادگیری و یادداری تأثیر معنادار دارد. (p<0.05). بنابراین استفاده از اپلیکیشن آموزشی طراحی شده بر اساس اصول یادگیری مبتنی بر مغز، تأثیر قابل توجهی در یادگیری درس علوم تجربی دانشآموزان پایه دوم ابتدایی دارد. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود اصول یادگیری مبتنی بر مغز در تولید اپلیکیشنهای آموزشی جهت بهبود یادگیری و یادداری مورد استفاده قرار گیرد.
مرضیه غلامی توران پشتی؛ بیتا رهنمای زربیجاری
چکیده
اضطراب ریاضی یکی از شایعترین اضطرابهایی است که دانشآموزان در دوران تحصیل خود با آن روبهرو میشوند و عملکردشان به واسطۀ آن تحت تأثیر قرار میگیرد. روشهای درمان متنوعی توسط پژوهشگران برای کاهش اضطراب ریاضی به کار گرفته میشود. هدف این پژوهش بررسی پژوهشهای انجام گرفته در زمینه تأثیر روشهای درمانی و آموزشی بر کاهش اضطراب ...
بیشتر
اضطراب ریاضی یکی از شایعترین اضطرابهایی است که دانشآموزان در دوران تحصیل خود با آن روبهرو میشوند و عملکردشان به واسطۀ آن تحت تأثیر قرار میگیرد. روشهای درمان متنوعی توسط پژوهشگران برای کاهش اضطراب ریاضی به کار گرفته میشود. هدف این پژوهش بررسی پژوهشهای انجام گرفته در زمینه تأثیر روشهای درمانی و آموزشی بر کاهش اضطراب ریاضی دانشآموزان است. جامعه آماری پژوهش حاضر کل مطالعههای انجام شده و در دسترس درباره اثربخشی مداخلههای آموزشی و درمانی بر اضطراب ریاضی است. برای انجام فراتحلیل در فاصله زمانی سالهای 85 تا 99 تعداد 55 مطالعه شناسایی و 28 مطالعه وارد تحلیل شد. با توجه به اینکه برخی مطالعات از چندین متغیر یا مداخله استفاده کرده بودند، چندین بار در فرایند فراتحلیل بررسی شدند که در نهایت 33 اندازه اثر از کل پژوهش به دست آمد و با نرمافزار CMA2 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان داد که میزان اندازه اثر مداخلات آموزشی و درمانی بر طبقه کلی اضطراب ریاضی به ترتیب 41/1- و 58/1- بود که از لحاظ آماری معنادار بود. بر اساس اندازه اثرهای به دست آمده میتوان اظهار داشت که مداخلات آموزشی و درمانی بر اساس ملاک کوهن اثربخشی بسیار بالایی بر اضطراب ریاضی داشته و استفاده از مداخلات درمانی برای اضطراب ریاضی مؤثرتر است. جهت تأثیر متغیر تعدیلگر جنسیت بر اضطراب ریاضی از یک مدل فرا رگرسیونی استفاده شد. نتایج نشان داد که نقش تعدیل کنندگی جنسیت ضعیف است. همچنین این مطالعه توصیههایی برای استفاده از مداخلههای مختلف در بهبود اضطراب ریاضی بیان کرده است.
احمد بایندریان؛ رضا رحیمی؛ سمانه حدادی؛ شکوفه موسوی؛ علی خدایی
چکیده
این پژوهش با هدف آزمون اثربخشی برنامه آموزش گام دوم بر افزایش کفایت هیجانی اجتماعی دانشآموزان ابتدایی انجام شد. در این پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه و همراه با پیگیری، 48 دانشآموز پسر پایه ششم ابتدایی در دو گروه آزمایش (25 دانشآموز) و گواه (23 دانشآموز)، قبل و بعد از آموزش به سیاهة بیانگری خشم حالت/ صفت ...
بیشتر
این پژوهش با هدف آزمون اثربخشی برنامه آموزش گام دوم بر افزایش کفایت هیجانی اجتماعی دانشآموزان ابتدایی انجام شد. در این پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه و همراه با پیگیری، 48 دانشآموز پسر پایه ششم ابتدایی در دو گروه آزمایش (25 دانشآموز) و گواه (23 دانشآموز)، قبل و بعد از آموزش به سیاهة بیانگری خشم حالت/ صفت نسخه کودک و نوجوان (باریو، آلوجا و اسپیلبرگر، 2004)، سیاهة سازگاری دانشآموزان (سینها و سینگ، 1993) و مقیاس هوش هیجانی بار آن (بار آن، 2004) پاسخ دادند. برنامه گام دوم طی 6 هفته و هر هفته دو ساعت، به صورت گروهی و از طریق سامانه شاد اجرا شد. نتایج روش آماری تحلیل واریانس آمیخته ساده نشان داد که اثر اصلی عامل درونگروهی و بینگروهی و اثر تعاملی عوامل درون برونگروهی بر افزایش همدلی، مسئولیتپذیری اجتماعی، کنترل تکانه و کنترل خشم از نظر اماری معنادار و اثر اصلی و کنش متقابل عوامل بر سازگاری تحصیلی از نظر آماری غیرمعنادار بود. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامة آموزشی گام دوم به مثابة یک مداخله روانی آموزشی با تأثیرپذیری از منطق مفهومی مدل پردازشگری شناختی اطلاعات اجتماعی و نظریة یادگیری اجتماعی، موافق با دیگر نسخههای زبانی آن، در تعمیق خزانة مهارتی و سرمایة روانی دانشآموزان ابتدایی از نقش تعیینکنندهای برخوردار بود.
انور شاهمحمدی؛ نعمت الله عزیزی
چکیده
هدف از این پژوهش، شناسایی، تحلیل و اولویتبندی شاخصهای مؤثر بر کیفیت آموزش از دور: مورد دانشگاه پیام نور بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) انجام گرفت. مشارکت کنندگان این پژوهش در بخش کیفی 15 نفر از استادان و دانش آموختگان آموزش از دور بودند که به صورتی هدفمند انتخاب و با آنها مصاحبه گردید. در بخش کمی مطالعه نیز جامعه آماری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، شناسایی، تحلیل و اولویتبندی شاخصهای مؤثر بر کیفیت آموزش از دور: مورد دانشگاه پیام نور بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) انجام گرفت. مشارکت کنندگان این پژوهش در بخش کیفی 15 نفر از استادان و دانش آموختگان آموزش از دور بودند که به صورتی هدفمند انتخاب و با آنها مصاحبه گردید. در بخش کمی مطالعه نیز جامعه آماری هدف (مدیران، برنامهریزان و کارشناسان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور) بودند که 215 نفر از آنان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و از آنها خواسته شده تا پرسشنامه پژوهش را تکمیل کنند. این پرسشنامه مشتمل بر 52 شاخص بود که روایی محتوای آن با استناد به نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89 /0 ارزیابی و مورد تأیید واقع شد. برای تحلیل دادههای بخش کیفی از کدگذاریهای باز و محوری بهره گرفته شد و برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی حاصل از پرسشنامه نیز علاوه بر شاخصهای گرایش مرکزی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که مدل جامع کیفیت در نظام آموزش از دور دارای 7 بعد سازمان یاددهنده؛ یاددهنده؛ یادگیرنده؛ مبانی پداگوژی، تئوری و نسلهای فناوری؛ مواد و محتوای آموزشی؛ روشها و رویکردهای آموزشی؛ و زمان و مکان آموزشی با 52 شاخص مرتبط است که بر اساس آنها راهبردهایی برای ارتقای کیفیت آموزشی نظام آموزش از دور پیشنهاد شده است.
علی اکبر شریفی؛ زینب خرمی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت به مادران بر کارکردهای اجرایی و انگیزش تحصیلی کودکان دارای اختلال کمتوجهی و بیشفعالی صورت گرفته است. روش پژوهش نیمه تجربی با پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان دارای اختلال کمتوجهی و بیشفعالی کاشان بود که از میان آنها 32 نفر به شیوه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت به مادران بر کارکردهای اجرایی و انگیزش تحصیلی کودکان دارای اختلال کمتوجهی و بیشفعالی صورت گرفته است. روش پژوهش نیمه تجربی با پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان دارای اختلال کمتوجهی و بیشفعالی کاشان بود که از میان آنها 32 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و سیاهه درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی استفاده شد. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش بهصورت مجازی آموزش فرزندپروری مثبت را طی 7 جلسۀ 60 دقیقهای دریافت کرد و گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات آموزشی، پسآزمون اجرا گردید. دادهها پس از گردآوری با روش تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS-26 تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت به مادران اثر معناداری بر کارکردهای اجرایی و انگیزش تحصیلی (63/71 F= و 01/0 p <) کودکان دارای اختلال کمتوجهی و بیشفعالی اثر دارد. در نتیجه به نظر میرسد آموزش فرزندپروری مثبت به مادران موجب بهبود کارکردهای اجرایی و انگیزش تحصیلی کودکان دارای اختلال کمتوجهی – بیشفعالی میشود.
فرشته پورمحسنی کلوری؛ فاطمه قربانی آذر
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سواد فضای مجازی بر میزان قربانی شدن ناشی از قلدری در فضای مجازی، خودکنترلی و تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1399-1400 بود. پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه سوم متوسطه دوم شهر اردبیل بودند ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سواد فضای مجازی بر میزان قربانی شدن ناشی از قلدری در فضای مجازی، خودکنترلی و تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1399-1400 بود. پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه سوم متوسطه دوم شهر اردبیل بودند که از میان آنان30 نفر دانش-آموز با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهگونه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. قبل از آموزش برنامه سواد فضای مجازی، آزمودنیهای هر دو گروه به ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪهای ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻗﻠﺪری-ﻗﺮﺑﺎﻧﻲ ﺳﺎﻳﺒﺮی CBVEQ))، پرسشنامه خود کنترلی تانجی و پرسشنامة تفکر انتقادی ریتکس پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش 8 جلسه آموزش سواد فضای مجازی را دریافت نمودند و گروه کنترل در این مدت هیچمداخلهای را دریافت ننمودند. پس از اتمام برنامه آموزشی هر دو گروه مجددا به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند داده-ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج تحلیلدادهها نشان داد که آموزش سواد فضای مجازی، خودکنترلی و تفکر نقادانه دانشآموزان را بهبود بخشیده و قربانی قلدری فضای مجازی شدن را کاهش داده است (05/0>p). بنابراین آموزش سواد فضای مجازی با افزایش آگاهی کاربران در خصوص استفاده از این فضا، می-تواند پیامدهای مخرب استفاده از فضای مجازی را کاهشدهد.
مهدی قربانخانی؛ کیوان صالحی؛ ابراهیم خدایی؛ علی مقدم زاده؛ مرضیه دهقانی
چکیده
نظام آموزشی در هرکشوری فراتر از توان، امکان و انگیزههای معلمانش توسعه نمییابد. معلم، عامل اصلی اجرای برنامههای تربیتی در مدرسه است. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل، ملاکها و نشانگرهای مناسب برای سنجش آمادگی معلمی در دوره ابتدایی است. بدینمنظور مرور منظمی در پژوهشهای پیشین در بازه زمانی 2000-2021 انجام شد و پایگاههای ...
بیشتر
نظام آموزشی در هرکشوری فراتر از توان، امکان و انگیزههای معلمانش توسعه نمییابد. معلم، عامل اصلی اجرای برنامههای تربیتی در مدرسه است. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل، ملاکها و نشانگرهای مناسب برای سنجش آمادگی معلمی در دوره ابتدایی است. بدینمنظور مرور منظمی در پژوهشهای پیشین در بازه زمانی 2000-2021 انجام شد و پایگاههای دادههای علمی شامل پروکوئست، اریک، گوگل اسکالر، پایگاه مرکز دادههای علمی جهاد دانشگاهی، پرتال جامع علوم انسانی و بانک اطلاعات نشریات کشور مورد جستوجو قرار گرفتند. پس از تدوین و اعمال ملاکهای ورود و خروج و کنارگذاری مقالات نامتناسب با هدف پژوهش براساس بیانیه پریزما، 67 مقاله باقیماند. نتیجه بررسی مقالات به شناسایی 191 نشانگر، 21 ملاک و 8 عامل اصلی منتهی شد. پس از دستهبندی یافتههای مرحله مرور پیشینه، با مراجعه به کارشناسان در قالب مراحل فن دیمتل به عنوان یکی از انواع روشهای تصمیمگیری گروهی بر اساس مقایسههای زوجی و قضاوت کارشناسان، میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری هریک از ملاکها مورد محاسبه قرار گرفت؛ یافتهها بیانگر آن بود که 5 ملاک اول به ترتیب میزان تأثیرگذاری شامل استعداد تدریس، حساسیت اخلاقی، تعهد و مسئولیتپذیری، تربیت عقلانی اخلاقی و پژوهشمحوری است و همچنین با حذف میزان تأثیرپذیری ملاکها و محاسبه خالص میزان تأثیرگذاری، برترین ملاکها به ترتیب شامل پیش نیازهای اساسی معلمی، توانمندیهای عمومی و برتر ذهنی، استعداد تدریس، ویژگیهای نگرشی و عاطفی و مهارتهای ارتباطی هستند. نتایج رتبهبندیها نشان میدهد که ملاکهای مربوط به عامل پیشنیازهای معلمی دارای بیشترین اثرگذاری هستند.