با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف از اجرای پژوهش حاضر مدل‌یابی تبیین اختلالات یادگیری غیرکلامی بر اساس مهارتهای عصب روان‌شناسی و مشکلات یادگیری در دانش‌آموزان دختر ۸ تا ۱۲ سال بود. طرح پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر ۸ تا ۱۲ سال شهر تهران در سال تحصیلی 400-1399 بود. به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تک مرحله‌ای 300 نفر به عنوان نمونه با رعایت قاعده نسبت پارامتر کلاین انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها در پژوهش از مقیاس اختلالات یادگیری غیرکلامی گلدشتاین (2000)، پرسش‌نامه مشکلات یادگیری کلورادو (2011)، و پرسش‌نامه عصب روان‌شناختی کانرز (2007)، استفاده شد. تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از روش‌های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزارهای SPSS-22 و AMOS-24 انجام شد. براساس یافته‌های این مطالعه، مدل پیشنهادی جهت بررسی روابط علی بین متغیرهای پژوهش، از برازش قابل قبولی در سطح 09/0RAMSEA= برخوردار بود. نتایج پژوهش نشان داد که همبستگی بین متغیرهای عامل (مهارت‌های عصب روان‌شناسی با ضرایب اثر (B=-0/76) در سطح (p=0/001)، و مشکلات یادگیری (B=0/80) در سطح (p=0/001)، با اختلالات یادگیری غیرکلامی معنادار بود. بر این اساس فرضیه پژوهش مبنی بر مدل‌یابی اختلالات یادگیری غیرکلامی براساس مهارت‌های عصب روان‌شناسی و مشکلات یادگیری مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که مدلیابی اختلالات یادگیری غیرکلامی بر اساس مهارت‌های عصب روان‌شناسی و مشکلات یادگیری دختران از برازش مطلوبی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Explanation Model of Nonverbal Learning Disability by Neuropsychological Skills and Learning Disabilities in 8 to 12 Years Female Students

نویسندگان [English]

  • Ali Mostafaee
  • Mitra Samavati

Payame noor university

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the nonverbal learning disability relationship with neuropsychological skills and learning disabilities in 8 to 12 years old girl students. The method of the present study was a descriptive method of structural equation modeling. The statistical population of the present study included 8- to 12-years-old female students in Tehran in the 1399-1400 academic year. A sample with a size of 30 people was selected using the Klein method by observing the parameter ratio rule to select the sample size. The sampling method was one-stage cluster type. In the present study, the data collection method was a questionnaire that due to the virtual nature of data collection electronically in WhatsApp, the implementation of questionnaires (Goldstein Nonverbal Learning Disabilities Scale, Colorado Learning Disabilities Questionnaire, and Connors Neuropsychological Questionnaire). In order to the data analyse, indices and inferential statistics were used to obtain Pearson correlation coefficient and multivariate regression was used by SPSS software. Also, to analysis of research hypotheses, multivariate regression was used in structural equation analysis method in AMOS software. The results showed that the proposed research model for the research hypothesis had acceptable fit at level RAMSEA=0/09. It was also found that the correlations between factor variables (neuropsychological skills, with nonverbal learning disorders) with effect coefficients B=-0.76) at the level (p= 0.005), and learning difficulties (B=0/80), respectively was significant at the level (p=0.006). Based on which the research hypothesis of modeling was confirmed the relationship between neuropsychological skills and learning disorders with nonverbal learning disorders. According to the effect coefficients obtained in the model tested in this study, it was found that the correlation between factor variables (neuropsychological skills, learning disability) was significant with nonverbal learning disorders. In addition to the main variables, the correlation between components and factor variables were also significant. Based on this, the research hypothesis was confirmed. Therefore, neuropsychological skills and learning disabilities can be used to predict and prevent nonverbal learning disorders

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nonverbal Learning Disorders
  • Neuropsychological Skills
  • Learning Disorders
جدیدی، مهدی، و عابدی، احمد (1390). انطباق و هنجاریابی پرسش‌نامه نوروسایکولوژی کانرز بر کودکان 5 تا 12 سال شهر اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی، 3(1)، 71-56.
حاجلو، نادر، و رضایی شریف، علی (1390). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه مشکلات یادگیری کلورادو. ناتوانی‌های یادگیری، 1، 1، 43-24.
رید، ج. باریاد، ک. فاین، ه (2015). توانبخشی عصب روان‌شناختی کودکان: مبانی نظری و راهنمایی عملی، ترجمه حسین زارع، علی اکبر شریفی و شکوفه موسوی (1397). تهران: انتشارات آییژ.
سیف، الهام، بشرپور، سجاد، نریمانیف محمد و حیدری، فاضله (1400). اثربخشی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر بهبود نارسایی‌های شناختی کودکان مبتلا به نارساخوانی، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 9، 3 (35)، 111-110
شهیم، سیما.، یوسفی، فریده.، شهاییان آمنه (1386). هنجاریابی و ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس درجه‌بندی کانرز-فرم معلم.‎ مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی. 14، 1و 2، 26-1.
کریمی، لیلا.، و عابدینی، منصور (۱۳۹۴). مقایسه مهارت‌های عصب روان‌شناختی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری و عادی، کنفرانس بین‌المللی یافته‌های نوین پژوهشی در روان‌شناسی و علوم تربیتی، تهران، موسسه آموزش عالی نیکان.
گیلانی جویباری، زهرا (1390 ). بررسی و مقایسه عملکرد عصب روان‌شناختی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری غیرکلامی و دانش‌آموزان آسپرگر. پایان‌نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه علامه طباطبایی.
فروزان، نگار.، و بهرامی پور، منصوره (1401). اثربخشی مداخلة آموزشی «اشترن» بر انعطاف‌پذیری شناختی، هیجان‌های تحصیلی، مهارت‌های سازمان دهی و توانایی شناختی (سرعت نامگذاری، ترجمه نماد) کودکان 12-10 ساله دارای ناتوانایی، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 10، 3 (39)، 60-47
 
 
Agaliotis, I., & Ismirlidou, E. (2018). Comparison of students with non-verbal learning disabilities and students with Asperger syndrome in solving word arithmetic problems. European Journal of Special Education Research.
Alokla, S. (2018). Non-verbal communication skills of children with autism spectrum disorder.A Thesis Presented to the Faculty of California State University, San Bernardino
American Psychology Association (2013). Diagnosis and Statistic Manual. (DSM-V). APA. www.appi.org.
Ashcraft, M. H. (2019). Cognitive and Motivational Underpinnings of Mathematical Learning Difficulties: A Discussion. In International Handbook of Mathematical Learning Difficulties (pp. 505-518).
Averett KH. (2021). Remote Learning, COVID-19, and Children With Disabilities. AERA Open. doi:10.1177/23328584211058471
Biotteau, M., Albaret, J.M., Lelong, S. & Chaix, Y. (2016). "Neuropsychological status of French children with developmental dyslexia and/or developmental coordination disorder: Are both necessarily worse than one"? Child Neuropsychology. 31(5): 1-20.
Brenchley, C., & Costello, S. (2018). A model of assessment and intervention for Non-Verbal Learning Disability (NVLD) in the Australian education system: an educational and developmental psychologist  perspective. Australian Journal of Learning Difficulties, 23(1), 67-86.
Clements, D. H., & Sarama, J. (2019). Executive Function and Early Mathematical Learning Difficulties. In International Handbook of Mathematical Learning Difficulties (pp. 755-
Cataudella, S., Carta, S., Mascia, ML., Masala, C., Petretto, DR &Penna, MP. (2021). Psychological Aspects of Students With Learning Disabilities in E-Environments: A Mini Review and Future Research Directions. Front. Psychol. 11:611818. doi: 10.3389/fpsyg. 2020.611818771).
Feifer, S. (2015). "The neuropsychology of reading disorders: Diagnosis and intervention". WEATHER, 2, 25.
Fenwick, M.E., Kubas, H.A., Witzke, J.W., Fitzer, K.R., Miller, D.C., Maricle, D.E. & Hale, J.B. (2016). "Neuropsychological profiles of written expression learning disabilities determined by concordance-discordance model criteria". Applied Neuropsychology: Child. 5(2): 83-96.
Goldstein, D. B. (2000). Children’s nonverbal learning disabilities scale. The children’s nonverbal learning disabilities scale© was excerpted. With permission from the author, from the Developmental Screening and Referral Inventory (DSRI) by David B. Goldstein, PhD.
Gross, J. J. (2020). Emotion Regulation in Social Anxiety Disorder: Reappraisal and Acceptance of Negative Self-beliefs. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging, 5(1), 119-129.
Johnson, S., Strauss, V., Gilmore, C., Jaekel, J., Marlow, N. & Wolke, D. (2016). "Learning disabilities among extremely preterm children without neurosensory impairment: Comorbidity, neuropsychological profiles and scholastic outcomes". Early Human Development. 103, 69-75.
Kassai, R., Futo, J., Demetrovics, Z., & Takacs, Z. K. (2019). A meta-analysis of the experimental evidence on the near-and far-transfer effects among children’s executive function skills. Psychological Bulletin, 145(2), 165.
Kouhbanani, S. S., Arabi, S. M., Zarenezhad, S., & Khosrorad, R. (2020). The Effect of Perceptual-Motor Training on Executive Functions in Children with Non-Verbal Learning Disorder. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 16, 1129.
Mammarella, I. C., Lucangeli, D., & Cornoldi, C. (2010). Spatial working memory and arithmetic deficits in children with nonverbal learning difficulties. Journal of Learning Disabilities, 43(5), 455–468
Mammarella, I. C., Cardillo, R., & Zoccante, L. (2019). Differences in visuospatial processing in individuals with nonverbal learning disability or autism spectrum disorder without intellectual disability. Neuropsychology, 33(1), 123.
Mammarella, I. C., Lucangeli, D., Cornoldi, C. (2010). "Spatial working memory and arithmetic deficits in children with nonverballearning difficulties". Journal of LearningDisabilities,7, [Epub ahead of print].
Margari, L., Palumbi, R., Lecce, P. A., Craig, F., Simone, M., Margari, M., ... & Buttiglione, M. (2018). non-Verbal cognitive abilities in children and adolescents affected by Migraine and Tension-Type headache: an Observational study Using the leiter-3. Frontiers in neurology, 9, 78.
Meltzer, L. (2018). Executive function in education:  From theory to practice. Guilford Publications.
Metsala, J. L., Galway, T. M., Ishaik, G., & Barton, V. E. (2017). Emotion knowledge, emotion regulation, and psychosocial adjustment in children with nonverbal learning disabilities. Child neuropsychology, 23(5), 609-629
Molnar, G., & Csapo, B. (2019). Making the psychological dimension of learning visible: using technology-based assessment to monitor students’ cognitive development. Frontiers in Psychology, 10,1368.
Röcker, C. (2012). Informal communication and awareness in virtual teams. Communications in Information Science and Management, 2(5), 1-15.
Wajnsztejn, A. B. C., Bianco, B., & Barbosa, C. P. (2016). Prevalence of inter-hemispheric asymetry in children and adolescents with interdisciplinary diagnosis of non-verbal learning disorder. Einstein (São Paulo), 14(4), 494-500.
Willcutt, E.G., Boada, R, Riddle, MW., Chhabildas, N., DeFries, J.C., & Pennington, B.F. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: Validation of a Parent Report Screening Measure. Psychological Assess