پروین میرزایی؛ سوگل قمری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی گروهی، قصهگویی و نمایش خلاق بر کاهش اضطراب دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهر تهران انجام شد. نوع تحقیق، نیمهآزمایشی به واسطۀ طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود که ازنظر هدف، در زمرة تحقیقات کاربردی محسوب میشود. جامعة مورد نظر، شامل همة دانشآموزان پسر دورة اول ابتدایی شهر تهران است ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی گروهی، قصهگویی و نمایش خلاق بر کاهش اضطراب دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهر تهران انجام شد. نوع تحقیق، نیمهآزمایشی به واسطۀ طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود که ازنظر هدف، در زمرة تحقیقات کاربردی محسوب میشود. جامعة مورد نظر، شامل همة دانشآموزان پسر دورة اول ابتدایی شهر تهران است که بهصورت تصادفی خوشهای، 45 دانشآموز با نشانگان اضطراب، انتخاب و با گمارش تصادفی در سه گروه پانزده نفری گمارده شدند. یک گروه پانزده نفری هم بهعنوان گروه گواه انتخاب شد. بازی گروهی در نُه جلسه، قصهگویی، شامل پنج قصه و در هفت جلسه و نمایش خلاق در ده جلسه، هرکدام به مدت 30 تا 45 دقیقه در گروههای آزمایش اجرا شدند. ابزار گردآوری اطلاعات این تحقیق پرسشنامة تشخیص اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان (SCARED) بود و دادهها در سه مرحلۀ، پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، جمعآوری شدند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بازی گروهی، قصهگویی و نمایش خلاق تأثیر معناداری بر کاهش اضطراب دارند و این تأثیر در مرحلۀ پیگیری نیز حفظ شده است. بر این اساس میتوان استفاده از این مداخلهها را به متخصصان سلامت روانی که با کودکان کار میکنند، توصیه کرد.