فرزین حق نظری؛ وحید نجاتی؛ حمیدرضا پوراعتماد
چکیده
در این پژوهش اثربخشی آموزش راهبردهای هدفگذاری مبتنی بر نظریۀ هدفگذاری بر بهبود هدفگذاری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه اول بررسی گردید. بدین منظور 79 دانشآموز پسر پایۀ هفتم با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای در قالب دو گروه آزمایشی و گروه گواه در پژوهش شرکت کردند. بستۀ آموزش راهبردهای هدفگذاری بر اساس نظریۀ هدفگذاری ...
بیشتر
در این پژوهش اثربخشی آموزش راهبردهای هدفگذاری مبتنی بر نظریۀ هدفگذاری بر بهبود هدفگذاری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه اول بررسی گردید. بدین منظور 79 دانشآموز پسر پایۀ هفتم با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای در قالب دو گروه آزمایشی و گروه گواه در پژوهش شرکت کردند. بستۀ آموزش راهبردهای هدفگذاری بر اساس نظریۀ هدفگذاری به وسیلة پژوهشگران تدوین و در هفت جلسه برای دانشآموزان ارائه شد و تکالیف آن به وسیلة دانشآموزان تکمیل گردید. جهت سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از معدل نمرات پایانی امتحانات نیمسال اول به عنوان پیشآزمون و معدل نمرات پایانی نیمسال دوم به عنوان پسآزمون استفاده شد؛ نمرههای هدف تعیین شده به وسیلة دانشآموز برای نیمسال اول و دوم جهت سنجش هدفگذاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که پیشرفت تحصیلی گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه به طور معناداری افزایش یافته است. درحالیکه نمرة هدف دانشآموزان گروه آزمایشی تغییری نکرده بود، خطای نمرة هدف آنان به طور معناداری کاهش یافت که نشانگر بهبود و افزایش دقت هدفگذاری تحصیلی دانشآموزان است. آموزش راهبردهای هدفگذاری، افزون بر بهبود کیفیت هدفگذاری دانشآموزان، میتواند پیشرفت تحصیلی آنان را نیز تقویت کند.