مهدیه سرشار؛ فرزانه میکائیلی منیع
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر، مقایسه آگاهی واجشناختی زبان سوادآموزی در کودکان یک، دو و سه زبانه گستره سنی 7 الی 9 سال بود که از روش تحقیق علی- مقایسهای مقطعی استفاده شد. جامعه آماری دانشآموزان 7 تا 9 ساله دبستانهای دولتی پسرانه شهر تهران و ارومیه در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. نمونه با روش در دسترس و هدفمند، برای هر زبان 40 نفر تعیین شد. دادهها ...
بیشتر
هدف اصلی تحقیق حاضر، مقایسه آگاهی واجشناختی زبان سوادآموزی در کودکان یک، دو و سه زبانه گستره سنی 7 الی 9 سال بود که از روش تحقیق علی- مقایسهای مقطعی استفاده شد. جامعه آماری دانشآموزان 7 تا 9 ساله دبستانهای دولتی پسرانه شهر تهران و ارومیه در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. نمونه با روش در دسترس و هدفمند، برای هر زبان 40 نفر تعیین شد. دادهها با چک لیست آزمون آگاهی واجشناختی میکائیلی منیع (1384)، جمعآوری و با آزمون مانوا تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان داد که بین کودکان یک زبانه، دو زبانه و سه زبانه به لحاظ تشخیص کلمات دارای ترکیب صدای نخست، تشخیص کلمات دارای طبقهبندی صدای انتهایی، تشخیص قافیه، تقطیع واجی، نامیدن و حذف واج آغازین، حذف واج میانی، نامیدن و حذف واج پایانی، ترکیب واجی درون واژه، ترکیب هجایی و نمره کل آگاهی واجشناختی تفاوت وجود دارد و کودکان سه و دو زبانه در تمام زمینهها عملکرد بهتری نسبت به کودکان یک زبانه داشتند (05/0 P=). در نتیجه، افزایش زبانهای آموزشی در کنار زبان مادری دانشآموزان، باعث تقویت آگاهی واجشناختی میشود.