منیره عسگری نژاد
چکیده
این پژوهش با هدف ارائۀ مدل ساختاری استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی با تأکید بر واسطهگریِ تمایل رفتاری، سهولت و سودمندی ادراکشده سامان یافت. در انجام این تحقیق که مطالعهای توصیفی پیمایشی است، 150 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران در سال تحصیلی 1400-1399 با روش تصادفی طبقهبندیشده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائۀ مدل ساختاری استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی با تأکید بر واسطهگریِ تمایل رفتاری، سهولت و سودمندی ادراکشده سامان یافت. در انجام این تحقیق که مطالعهای توصیفی پیمایشی است، 150 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران در سال تحصیلی 1400-1399 با روش تصادفی طبقهبندیشده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ استاندارد رضایت کاربر، کیفیت سیستم و استفاده از سیستم رامیرز کرا و همکاران (2017)، قصد رفتاری ونکاتش و بلا (2008)، سودمندی و سهولت دیویس (1989)، هنجار ذهنی و خودکارآمدی عبدالله و وارد (2016) و کیفیت خدمات سیدرال و همکاران (2017) بوده است. دادهها نیز به کمک روش معادلات ساختاری از طریق نرمافزار پی ال اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها نشان داد که هرچه دانشجویان کار کردن با سیستم را آسانتر بدانند، از نظام یادگیری الکترونیکی بیشتر استفاده میکنند. همچنین احساس خودکارآمدی، رضایت کاربر، هنجار ذهنی و کیفیت سیستم میتوانند در درک آسانیِ کار با سیستم یادگیری الکترونیکی نقش داشته باشند. کیفیت خدمات و کیفیت سیستم نیز باعث میشود که افراد احساس کنند که سیستم یادگیری الکترونیکی سودمند است. به طور کلی، رضایت کاربر، کیفیت سیستم، هنجار ذهنی و خودکارآمدی از طریق سودمندی، سهولت ادراکشده و تمایل رفتاری بر استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی اثرگذارند.