رضا کمالی مهاجر؛ کیوان صالحی؛ علی مقدم زاده؛ فاطمه جعفری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت مقیاسی برای سنجش شادکامی مدرسهای دانشآموزان ابتدایی انجام شد. بدینمنظور مبتنی بر روش پژوهش آمیخته اکتشافی از نوع ساخت ابزار، دو مطالعه به انجام رسید. در مطالعه اول، شرکتکنندگان مبتنی بر نمونهگیری ملاکی، انتخاب شده و مصاحبه فردی با 29 نفر از معلمان و دانشآموزان مدارس شهر تهران انجام شد. برای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ساخت مقیاسی برای سنجش شادکامی مدرسهای دانشآموزان ابتدایی انجام شد. بدینمنظور مبتنی بر روش پژوهش آمیخته اکتشافی از نوع ساخت ابزار، دو مطالعه به انجام رسید. در مطالعه اول، شرکتکنندگان مبتنی بر نمونهگیری ملاکی، انتخاب شده و مصاحبه فردی با 29 نفر از معلمان و دانشآموزان مدارس شهر تهران انجام شد. برای گردآوری دادهها از مقیاس تکسوالی محققساخته و مصاحبه نیمهساختارمند، و برای تحلیلدادهها از روش تحلیل کُلایزی استفاده شد. تحلیل دادهها به شناسایی شش مضمون شامل «اجراییـ مدیریتی»، «فرهنگی»، «محیطی»، «دوستان»، «تدریس و اخلاق معلم» و «فردی» منجرگردید. در مطالعه دوم و بخش کمّی، از میان دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر تهران تعداد 387 نفر از طریق نمونهگیری خوشهای سهمرحلهای انتخاب شد. ویژگیهای فنی ابزار با استفاده از روایی محتوایی، تحلیل گویهها، روایی سازه و تعیین اعتبار بررسی شد. ضریب روایی محتوایی هر یک از گویهها بالاتر از مقدار معیار 54/0 و شاخص روایی محتوایی (روایی کلی) ابزار 735/0 به دست آمد. اعتبار مقیاس نیز با استفاده از آلفایکرونباخ و برآورد ضریبهمسانی 86/0 تایید گردید. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به استخراج شش عامل منجرگردید. منحنی ویژگی گویهها نشان داد که اکثریت گویهها از وضعیت قابل قبول و بعضاً بسیارخوبی برخوردارند. بطور کلی در مورد کیفیت ابزار میتوان گفت از آنجا که در دامنه قابل توجهی از پیوستار توانایی (2- تا 1+)، آگاهی بالایی را فراهم میسازد، از کیفیت مطلوبی برخوردار است. بررسی ویژگیهای فنی ابزار نشان داد که میتوان از آن بهعنوان ابزاری روا و معتبر برای سنجش شادکامی مدرسهای دانشآموزان ابتدایی استفاده کرد.