سولماز فرزانه؛ هیمن محمودفخه؛ صمد عابدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ توانمندیهای منشی و مشغولیت شغلی با نقش میانجی هیجانات معلمان ابتدایی ناحیه 2 شهر ارومیه بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری نیز کلیۀ معلمان دوره ابتدایی ناحیه 2 شهرستان ارومیه بنا بر اعلام کارگزینی برابر 1400 نفر بود که از بین آنان بر اساس قاعده کلاین (2011) و بر اساس تعداد متغیرها تعداد 301 ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ توانمندیهای منشی و مشغولیت شغلی با نقش میانجی هیجانات معلمان ابتدایی ناحیه 2 شهر ارومیه بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری نیز کلیۀ معلمان دوره ابتدایی ناحیه 2 شهرستان ارومیه بنا بر اعلام کارگزینی برابر 1400 نفر بود که از بین آنان بر اساس قاعده کلاین (2011) و بر اساس تعداد متغیرها تعداد 301 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد شده توانمندیهای منشی سلیگمن و پترسون (2004)، مشغولیت شغلی شافلی و همکاران (2002) و هیجانات معلمان چن (2016) بود. روایی (محتوا و سازه) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها حاکی از آن بودند که ابزارهای اندازهگیری از روایی و پایایی خوبی برخوردار هستند. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها توسط نرمافزار SPSS و Smart PLS و با استفاده از آزمونهای همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که توانمندیهای منشی معلمان با مشغولیت شغلی رابطه مثبت و معناداری (29/0) دارد. رابطۀ توانمندیهای منشی و هیجانات معلمان مثبت و معنادار (53/0) است. هیجانات معلمان با مشغولیت شغلی آنان رابطۀ مثبت و معناداری (55/0) دارد و در نهایت رابطۀ توانمندیهای منشی معلمان با مشغولیت شغلی با میانجیگری هیجانات معلمان، مثبت و معنادار (28/0) است.