نصرت جعفری؛ طاهره روشنی؛ گیتی شهبازی
چکیده
کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری گروه ناهمگونی را شکل میدهند. وجه اشتراکی که در بین همۀ آنها وجود دارد این است که همۀ آنها در یادگیری دروس مشکل دارند. هدف پژوهش حاضر، تعیین جهت اثربخشی بازیدرمانی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات نوشتاری دستخط و ریاضی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای خاص یادگیری بود. تحقیق حاضر یک مطالعۀ نیمهآزمایشی ...
بیشتر
کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری گروه ناهمگونی را شکل میدهند. وجه اشتراکی که در بین همۀ آنها وجود دارد این است که همۀ آنها در یادگیری دروس مشکل دارند. هدف پژوهش حاضر، تعیین جهت اثربخشی بازیدرمانی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات نوشتاری دستخط و ریاضی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای خاص یادگیری بود. تحقیق حاضر یک مطالعۀ نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع سوم ابتدایی شهر ایلام در سال 1400 است که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 20 نفر (10 نفر در گروه آزمایشی و 10 نفر در گروه کنترل) بهعنوان حجم نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ کوسنج و همکاران (2012)، سیاهه بررسی مشکلات دستخط و آزمون تشخیص حساب نارسایی و آزمون عملکرد ریاضی برای اختلال ریاضی و پروتکل بازیدرمانی شناختی- رفتاری بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بازیدرمانی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات نوشتاری دستخط و ریاضی و مؤلفههای ریاضی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای خاص یادگیری مؤثر بوده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش بازیدرمانی شناختی رفتاری در بهبود مشکلات نوشتاری دستخط و ریاضی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری اثر بخش است و آنها را برای مقابله با مسائل دوران تحصیل آگاه میسازد.