جنبههای اخلاقی، ارزشی و اجتماعی مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
مهدی شیرزاده
چکیده
این تحقیق با هدف تعیین رابطه بین محقپنداری تحصیلی و تکانشگری با بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر میاندوآب در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که تعداد 272 نفر (137 پسر و 135 دختر) با روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای، به عنوان نمونه آماری ...
بیشتر
این تحقیق با هدف تعیین رابطه بین محقپنداری تحصیلی و تکانشگری با بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر میاندوآب در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که تعداد 272 نفر (137 پسر و 135 دختر) با روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای محقپنداری تحصیلی (چونینگ و کمبل، 2009)، تکانشگری (پاتون، استنفورد و بارت، 1995) و بیصداقتی تحصیلی (مک کابی و تروینیو، 1996) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام در نرمافزار SPSS23 انجام شد. یافتهها نشان داد بین محقپنداری تحصیلی (43/0=r) و تکانشگری (50/0=r) با بیصداقتی تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد (001/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که محقپنداری تحصیلی و تکانشگری قادرند 33 درصد از واریانس بیصداقتی تحصیلی را تبیین کنند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که محقپنداری تحصیلی و تکانشگری نقش مهمی در پیشبینی بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه ایفا میکنند. همچنین پیشنهاد میشود که دستاندرکاران حوزه آموزش و پرورش با طرح برنامههایی معلمان و دانشآموزان را از متغیرهای محقپنداری تحصیلی و تکانشگری به عنوان عوامل مؤثر در روند آموزش کلاسی آگاه سازند تا احتمال وقوع بیصداقتی تحصیلی کمتر شود