انگیزش و یادگیری
شکوفه موسوی؛ علی خدائی؛ امید شکری
چکیده
نتایج مطالعات مختلف از نقش حساس سازه انگیزش در تامین تجارب موفقیتآمیز یادگیرندگان در تمامی قلمروهای پیشرفت تحصیلی، حمایت کردهاند. بنابراین؛ این پژوهش با هدف مطالعه ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامه انگیزش ریاضی در نوجوانان انجام شد. در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی، از جامعه آماری دختران متوسطه اول ...
بیشتر
نتایج مطالعات مختلف از نقش حساس سازه انگیزش در تامین تجارب موفقیتآمیز یادگیرندگان در تمامی قلمروهای پیشرفت تحصیلی، حمایت کردهاند. بنابراین؛ این پژوهش با هدف مطالعه ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامه انگیزش ریاضی در نوجوانان انجام شد. در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی، از جامعه آماری دختران متوسطه اول منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران، تعداد 350 نوجوانان از طریق روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به پرسشنامه انگیزش ریاضی (فیوریلا و همکاران، 2021)، نسخه تجدیدنظرشده مقیاس ارزیابی تنیدگی (رویلی، رویسچ، جاریکا و واگن، 2005) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی ـ نسخه نوجوان (لوتانز، آولیو، آوی و نورمن، 2007)، پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه انگیزش ریاضی برای نوجوانان با ساختاری مشتمل بر چهار عامل ارزش درونی، خودتنظیمی، خودکارآمدی، ارزش سودمندی و اضطراب امتحان، از روایی عاملی خوبی برخوردار بود. علاوه بر این، نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد انگیزش ریاضی برای نوجوانان با ارزیابیهای شناختی آنها از تجارب شکست در بافتار پاسخ به مطالبات درس ریاضی و همچنین با سرمایه روانشناختی یادگیرندگان در موقعیتهای پیشرفت تحصیلی، از روایی ملاکی نسخه فارسی پرسشنامه مزبور، حمایت کرد. در مجموع، نتایج این پژوهش ضمن تاکید بر اتقان نظری بنان مفهومی زیربنایی پرسشنامه انگیزش ریاضی، از یک سوی، با تکرار ساختار عاملی این ابزار سنجش، از کارکرد فرابافتاری سازههای انگیزشی و از دیگر سوی، از ضرورت فهم بافتاری سازههای انگیزشی بر اساس مطالبهگریهای اختصاصی دروس مختلف، حمایت کرد.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
شکوفه موسوی؛ محمودرضا شاهسواری؛ نجمه حقی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای راهبردهای مقابلهای در رابطه هیجانخواهی و باورهای فراشناختی با رفتارهای پرخطر در دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری و جامعۀ آماری دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر خوانسار بوده است. حجم نمونه شامل 254 دانشآموز بود. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه راهبردهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای راهبردهای مقابلهای در رابطه هیجانخواهی و باورهای فراشناختی با رفتارهای پرخطر در دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری و جامعۀ آماری دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر خوانسار بوده است. حجم نمونه شامل 254 دانشآموز بود. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه راهبردهای مقابلهای پارکر و اندلر (1990)، پرسشنامه هیجانخواهی زاکرمن (1990)، پرسشنامه راهبردهای فراشناختی مکاینری و داوسون (2004)، پرسشنامه رفتارهای پرخطر محمدخانی (1395) بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد، بین هیجانخواهی و باورهای فراشناختی رابطه معنادار وجود داشته و هر دو متغیر با رفتارهای پرخطر رابطه مثبت و معنادار دارد. باورهای فراشناختی و راهبردهای مقابلهای نیز رابطه معنادار با یکدیگر داشته و بین این دو متغیر و رفتارهای پرخطر دانشآموزان رابطه معنادار وجود دارد.