روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
شکوفه موسوی؛ محمودرضا شاهسواری؛ نجمه حقی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای راهبردهای مقابلهای در رابطه هیجانخواهی و باورهای فراشناختی با رفتارهای پرخطر در دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری و جامعۀ آماری دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر خوانسار بوده است. حجم نمونه شامل 254 دانشآموز بود. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه راهبردهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای راهبردهای مقابلهای در رابطه هیجانخواهی و باورهای فراشناختی با رفتارهای پرخطر در دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری و جامعۀ آماری دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر خوانسار بوده است. حجم نمونه شامل 254 دانشآموز بود. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه راهبردهای مقابلهای پارکر و اندلر (1990)، پرسشنامه هیجانخواهی زاکرمن (1990)، پرسشنامه راهبردهای فراشناختی مکاینری و داوسون (2004)، پرسشنامه رفتارهای پرخطر محمدخانی (1395) بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد، بین هیجانخواهی و باورهای فراشناختی رابطه معنادار وجود داشته و هر دو متغیر با رفتارهای پرخطر رابطه مثبت و معنادار دارد. باورهای فراشناختی و راهبردهای مقابلهای نیز رابطه معنادار با یکدیگر داشته و بین این دو متغیر و رفتارهای پرخطر دانشآموزان رابطه معنادار وجود دارد.