هنجاریابی و بومیسازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
زهرا ملکی؛ امید شکری؛ فاطمه الماسی
چکیده
پیشتر تاثیر حمایت تحصیلی بر تحولِ فردی و تحصیلی یادگیرندگان نشان داده شده است. بر این اساس، این پژوهش با هدف اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامة حمایت تحصیلی ادراکشده برای نوجوانان انجام شد. 400 نوجوان (200 دختر و 200 پسر) که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند به پرسشنامه حمایت تحصیلی ادارکشده (رییز و همکاران، 2022)، علاقه تحصیلی برای ...
بیشتر
پیشتر تاثیر حمایت تحصیلی بر تحولِ فردی و تحصیلی یادگیرندگان نشان داده شده است. بر این اساس، این پژوهش با هدف اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامة حمایت تحصیلی ادراکشده برای نوجوانان انجام شد. 400 نوجوان (200 دختر و 200 پسر) که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند به پرسشنامه حمایت تحصیلی ادارکشده (رییز و همکاران، 2022)، علاقه تحصیلی برای نوجوانان (لیو و همکاران، 2019)، نسخه کوتاه مقیاس نظمبخشی انگیزشی (کیم و همکاران، 2018) و پایستگی انگیزشی (کنستانتین و همکاران، 2012) پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که پرسشنامة حمایت تحصیلی برای نوجوانان با ساختاری مشتمل بر سه عامل حمایت والدین، حمایت معلمان و حمایت همسالان، از روایی عاملی خوبی برخوردار بود. نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی نیز، تغییرناپذیری بینگروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، مقادیر خطا و واریانسها و کواریانسهای بینعاملی پرسشنامة حمایت تحصیلی را برای نوجوانان دختر و پسر نشان داد. علاوه بر این، نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد حمایت تحصیلی برای نوجوانان با نظمبخشی انگیزشی، پایستگی انگیزشی و علاقه تحصیلی، از روایی ملاکی نسخه فارسی پرسشنامه مزبور، حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عاملهای حمایت والدین، حمایت معلمان و حمایت همسالان، به ترتیب برابر با 90/0، 83/0 و 83/0 به دست آمد. نتایج اعتبارسنجی نسخة فارسی پرسشنامة حمایت تحصیلی برای نوجوانان نشان داد که این مقیاس از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و در مطالعات بعدی میتوان از آن استفاده کرد