روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
داود ربیعی؛ ابوالفضل فراهانی؛ فرناز ترابی؛ غلامرضا مرادی سیاسر؛ مهری صفرنژاد
چکیده
هدف پژوهش شناسایی عوامل روانشناختی موثر در مهارت تیراندازی مراکز آموزش پلیس ایران بود. یافتههای تحقیق با توجه به مراحل اجرای تحقیق، در دو بخش یافتههای حاصل از مطالعات اسنادی و یافتههای حاصل از مصاحبهها در قالب روش نظریهپردازی دادهبنیاد با رویکرد استراوس و کوربین (1998) با هم ترکیب شد. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان ...
بیشتر
هدف پژوهش شناسایی عوامل روانشناختی موثر در مهارت تیراندازی مراکز آموزش پلیس ایران بود. یافتههای تحقیق با توجه به مراحل اجرای تحقیق، در دو بخش یافتههای حاصل از مطالعات اسنادی و یافتههای حاصل از مصاحبهها در قالب روش نظریهپردازی دادهبنیاد با رویکرد استراوس و کوربین (1998) با هم ترکیب شد. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی مدیریت ورزشی، علوم انتظامی، مراکز آموزشی، اساتید و مربیان تیراندازی پلیس با نمونهگیری به روش نظری (قضاوتی) بودند. جامعه آماری شامل 300 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان تعداد 170 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از بخش کیفی در بین آنها توزیع شد که طی مصاحبه با صاحبنظر بیستم اشباع نظری حاصل گشت. روش مورد استفاده برای جمعآوری دادههای پژوهش، به صورت ترکیبی آمیخته اکتشافی متوالی بهکار برده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی اسناد و مصاحبههای نیمهساختاریافته در طی سه دور مصاحبه تا رسیدن به اجماع نظری جهت شناسایی مقولههای پدیدۀ مرکزی، شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها انچام شد. ابزار پژوهش برگههای کدگذاری طبق دستورالعمل محققساخته بودند که روایی آن توسط اعضای گروه پژوهش تأیید شد و پایایی آن نیز با معیار پیاسکات 95/0 محاسبه شد. عوامل روانشناختی موثر در مهارت تیراندازی مراکز آموزشی پلیس ایران اینگونه شناخته شد: 1. عوامل محیطی در اجرای عملکرد تیرانداز؛ 2. اضطراب و ترس هنگام مسابقه؛ 3. آگاه نبودن از دلیل و انگیزه شرکت در مسابقات؛ 4. نسبت دادن ارزش خود به تواناییها در اجرای مسابقه ورزشی؛ 5. تغییرپذیری در تمرکز توجه؛ 6. عملکرد ضعیف پس از برگشت به حالت اولیه؛ 7. اعتماد به نفس؛ 8. انگیزه؛ 9. کنترل عاطفی؛ 10. تمرکز.