روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
نجمه محمد پناهی؛ لیلا بیات مختاری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارتهای ادراک دیداری فضایی بر تئوری ذهن دانشآموزان 8 تا 10 ساله دچار اختلال یادگیری شهر مشهد انجام شد. این پژوهش به لحاظ رویکرد، از نوع کمی و از نظر طرح تحقیق، از نوع نیمه آزمایشی (پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل) است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر 8 تا 10 ساله که با علائم اختلال یادگیری به مراکز ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارتهای ادراک دیداری فضایی بر تئوری ذهن دانشآموزان 8 تا 10 ساله دچار اختلال یادگیری شهر مشهد انجام شد. این پژوهش به لحاظ رویکرد، از نوع کمی و از نظر طرح تحقیق، از نوع نیمه آزمایشی (پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل) است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر 8 تا 10 ساله که با علائم اختلال یادگیری به مراکز اختلال یادگیری شهر مشهد مراجعه کردند، است. نمونه آماری نیز شامل 30 نفر است که به روش نمونهگیری غیر احتمالی از نوع هدفمند از بین جامعه آماری تحقیق انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 60 دقیقهای آموزش مهارتهای ادراک دیداری فضایی را دریافت کردند در حالیکه گروه کنترل تحت هیچ مداخلهای قرار نگرفت. کلیه شرکتکنندگان قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل، با آزمون تئوری ذهن استیرنمن سنجیده شدند. دادههای این پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و نرمافزار spss.24 تجزیه و تحلیل شد.نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش مهارتهای ادارک دیداری فضایی منجر به بهبود نمره کل تئوری ذهن دانشآموزان دارای اختلال یادگیری شد. نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش 10 جلسۀ 60 دقیقهای ادراک دیداری فضایی، به میزان چشمگیری باعث ارتقاء تئوری ذهن در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در مقایسه با گروهی که این آموزش را دریافت نکردهاند، میشود؛ همچنین با اجرای مداخلات آموزشی به منظور بهبود مهارتهای ادراک دیداری فضایی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری به ارتقاء تئوری ذهن نیز در آنها کمک میکند که در نهایت منجر به بهبود اختلال یادگیری میشود.