انگیزش و یادگیری
فرنگیس دمهری؛ حدیثه ذوالفقاری عطاآبادی
چکیده
هدف این تحقیق ارایه مدل ساختاری برای پیشبینی انگیزه پیشرفت بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با متغیر میانجی خود ناتوانسازی تحصیلی در دانش آموزان دارای اضطراب تحصیل دختر دوره دوم ابتدایی بود. این پژوهش از نظر هدف توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی دارای اضطراب تحصیل بودند. از طریق غربال و ...
بیشتر
هدف این تحقیق ارایه مدل ساختاری برای پیشبینی انگیزه پیشرفت بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با متغیر میانجی خود ناتوانسازی تحصیلی در دانش آموزان دارای اضطراب تحصیل دختر دوره دوم ابتدایی بود. این پژوهش از نظر هدف توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی دارای اضطراب تحصیل بودند. از طریق غربال و فرمول کوکران 140 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اضطراب تحصیل ( گادزلا، 1991)، انگیزش پیشرفت ( هرمنس، 1970)، الگوهای ارتباطی خانواده ( فیتزپاتریک، 2002) و پرسشنامهی خودناتوان سازی ( جونز و رودولت،1982) بود. برای تحلیل داده ها از طرح های پیشرفته همبستگی ( تحلیل مسیر) از طریق اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج نشان داد الگوی ارتباطی خانواده ( جهت گیری همنوایی و گفت و شنود) بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب تحصیل رابطه معناداری داشت. جهتگیری همنوایی رابطه غیرمستقیم و جهتگیری گفتوشنود رابطه مستقیم بر برانگیزه پیشرفت تحصیلی داشت. همچنین الگوهای ارتباطی خانواده با نقش واسطه ای خود ناتوان سازی تحصیلی بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان رابطه معناداری داشت. در مجموع در این تحقیق نشان داده شد که الگوهای ارتباطی خانواده نقش مهمی در انگیزه پیشرفت دانش اموزان دارای اضطراب تحصیل دارد.