فنون و روشهای نوین آموزش و یادگیری
ساجده مرادی؛ سیامک سامانی؛ محمد مظفری؛ بنفشه امیدوار
چکیده
هدف: این مطالعه با هدف اثربخشی برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی انجام گرفت.روش: روش مطالعه نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران 20 تا 50 ساله دارای کودک کمتوان ذهنی تربیتپذیر مراجعهکننده به مراکز آموزش و توانبخشی کودکان ...
بیشتر
هدف: این مطالعه با هدف اثربخشی برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی انجام گرفت.روش: روش مطالعه نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران 20 تا 50 ساله دارای کودک کمتوان ذهنی تربیتپذیر مراجعهکننده به مراکز آموزش و توانبخشی کودکان کمتوان ذهنی شهر شیراز در نیمه دوم سال 1401 بود. از بین آنها تعداد 30 نفر بر اساس ملاکهای ورود و به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (گروه آزمایش و گروه کنترل) گمارده شدند. مداخله درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش برای هر مادر در 10 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد و گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودشفقتی بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و گروه کنترل در مراحل پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیدار وجود داشت؛ و مداخله درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش باعث افزایش سطح شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی شده و تأثیر این مداخله درمانی در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است (P<0.05).نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، مداخله درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش میتواند برای بهبود شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی کارآمد باشد؛ و توصیه میگردد که درمانگران و مشاوران در راستای بهبود سطح شفقت به خود این مادران از این درمان در کنار سایر مداخلات درمانی استفاده کنند.