خدیجه نورانی؛ محمدرضا سرمدی؛ عیسی ابراهیم زاده
دوره 1، شماره 4 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 55-68
چکیده
فلسفه پساساختارگرایی به عنوان فلسفه حاکم بر جوامع غربی با ارائه مبانی فلسفی و معرفتشناسی نوین در گسترش روزافزون استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات و شبکهای در آموزش مجازی میتواند تأثیرگذار باشد. مقاله حاضر ضمن معرفی مختصر معرفتشناسی مکتب پساساختارگرایی به عنوان زمینه رشد ایده ساختارشکنی درصدد است با سه برداشت ضمنی ...
بیشتر
فلسفه پساساختارگرایی به عنوان فلسفه حاکم بر جوامع غربی با ارائه مبانی فلسفی و معرفتشناسی نوین در گسترش روزافزون استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات و شبکهای در آموزش مجازی میتواند تأثیرگذار باشد. مقاله حاضر ضمن معرفی مختصر معرفتشناسی مکتب پساساختارگرایی به عنوان زمینه رشد ایده ساختارشکنی درصدد است با سه برداشت ضمنی از این ایده فلسفی، کاربرد آن را در آموزش مجازی تشریح نماید. برداشت اول، اینکه ساختارشکنی بر پرسشگری تأکید دارد که متضمن نوعی از تعامل است، البته تعاملی که فرد نه با دیگران بلکه با خویشتن دارد، برداشت دوم بر نوعی از خوانش متن تأکید میکند که پیامد آن امکان وجود قرائتها یا تفسیرهای چندگانه از متن/محتوا توسط یادگیرنده میباشد. این امر با وجود عنصری بهنام فرامتن در فضای مجازی تشدید میشود به طوری که تفسیرهای چند بعدی جایگزین تفسیرهای تکبعدی میشود. برداشت سوم براساس، تأکید دریدا بر نوشتار است، بر اساس آن یادگیرنده در آموزش مجازی میتواند با استفاده از ارتباط نوشتاری (متن) نقطه نظرات خود را به صورت نوشتار منعکس نماید. در نتیجه بار دیگر نوشتن از منزلت خاصی در تعلیم و تربیت برخوردار میگردد.