وجیهه کریمی؛ عبدالرحیم نوهابراهیم؛ حمیدرضا آراسته؛ محمدرضا بهرنگی
دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1393، ، صفحه 65-82
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت توسعۀ علوم انسانی با رویکردی مبتنی بر نظریۀ دادهبنیاد و آزمون این عوامل در وضعیت موجود آموزش عالی صورت گرفته است. بدین منظور با روش تحقیق توصیفی پیمایشی و رویکردی آمیخته، پژوهش در دو بخش کیفی و کمی بهصورت متوالی انجام پذیرفت. در بخش کیفی 14 نفر از صاحبنظرترین افراد به کمک روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت توسعۀ علوم انسانی با رویکردی مبتنی بر نظریۀ دادهبنیاد و آزمون این عوامل در وضعیت موجود آموزش عالی صورت گرفته است. بدین منظور با روش تحقیق توصیفی پیمایشی و رویکردی آمیخته، پژوهش در دو بخش کیفی و کمی بهصورت متوالی انجام پذیرفت. در بخش کیفی 14 نفر از صاحبنظرترین افراد به کمک روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی، تعداد 245 نفر به روش تصادفی ساده از بین اعضای هیئت علمی رشتههای علوم انسانی دانشگاههای دولتی و پیامنور استان اصفهان (تعداد 670 نفر) گزینش شدند. روایی سوالات مصاحبۀ نیمهساختاریافته و پرسشنامۀ محقق ساخته به روش محتوایی و همزمان و پایایی به ترتیب با روش ضریب توافق (04/90) و آلفای کرونباخ (87/.) محاسبه گردید. یافتههای کیفی مبتنی بر تحلیل دادهها به روش دادهبنیاد و یافتههای کمی حاصل تحلیل رگرسیون چندگانه و شاخصهای توصیفی میباشد. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که 9 عامل اصلی و 33 عامل فرعی بهطور کلی بر مقوله محوری مطالعۀ حاضر مؤثر میباشد که در قالب شرایط عِلّی، زمینهای و میانجی قابل تبیین میباشند.