عفت السادات مهدیزاده؛ محمدرضا خدابخش؛ فریبا کیانی؛ صادق حاجی زاده نداف
دوره 2، شماره 5 ، شهریور 1393، ، صفحه 7-17
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر تکنیکهای مختلف پرورش خلاقیت ریاضی بر باور انگیزشی و شناختی در درس ریاضی دانشآموزان دختر انجام گردید. در این پژوهش، از طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه گواه استفاده گردید. جامعه آماری کل دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر مشهد بودند. 40 دانشآموز به صورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر تکنیکهای مختلف پرورش خلاقیت ریاضی بر باور انگیزشی و شناختی در درس ریاضی دانشآموزان دختر انجام گردید. در این پژوهش، از طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه گواه استفاده گردید. جامعه آماری کل دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر مشهد بودند. 40 دانشآموز به صورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و در گروههای آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) جایگزین گردیدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر، پرسشنامه الگوهای یادگیری سازشی (میدلتن و میگلی، 1997) بود که متشکل از خردهمقیاسهای خودکارآمدی ریاضی (باور انگیزشی) و مشغولیتشناختی (باور شناختی) در درس ریاضی بود. ابتدا پرسشنامه الگوهای یادگیری سازشی به عنوان پیشآزمون بر روی کلیه آزمودنیها اجرا گردید، پس از آن برنامه پرورش خلاقیت ریاضی بر روی گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه گواه هیچگونه آموزشی را دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات آموزشی بار دیگر پرسشنامه الگوهای یادگیری سازشی بهعنوان پسآزمون بر روی کلیه آزمودنیها اجرا گردید. دادهها در نرمافزار spss وارد شد و با استفاده از آمارههای توصیفی و آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقایسه میانگین تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون خودکارآمدی شغلی و مشغولیتتحصیلی در دو گروه کنترل و آزمایش نشان داد که عملکرد ریاضی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون نسبت به پیشآزمون افزایش معنیداری یافت. بنابراین پرورش خلاقیت ریاضی تاثیر معنیداری بر بهبود خودکارآمدی ریاضی و مشغولیتشناختی دانشآموزان در درس ریاضی داشت. لذا پیشنهاد میشود در طراحی محتوای دورههای آموزشی، به منظور بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان، تکنیکهای مختلف پرورش خلاقیت به خوبی گنجانده شوند.