محبوبه مرتضوی؛ منوچهر جعفریگهر؛ افسر روحی؛ حسن سلیمانی
دوره 4، شماره 15 ، بهمن 1395، ، صفحه 15-26
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر سازکارهای ساختاردهنده و مسئلهساز حمایت کننده بر روی مهارتهای خودسازماندهی نوشتار، توانایی نوشتن مقاله و زمان برنامهریزی کلی در مرحله پیش نوشتار از مراحل نوشتن مقاله و همچنین بررسی نقش سطح زبانآموزان به عنوان متغیر تعدیل کننده در میان صد و بیست زبانآموز سطح پیش متوسط و صد و بیست زبانآموز سطح پیشرفته ...
بیشتر
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر سازکارهای ساختاردهنده و مسئلهساز حمایت کننده بر روی مهارتهای خودسازماندهی نوشتار، توانایی نوشتن مقاله و زمان برنامهریزی کلی در مرحله پیش نوشتار از مراحل نوشتن مقاله و همچنین بررسی نقش سطح زبانآموزان به عنوان متغیر تعدیل کننده در میان صد و بیست زبانآموز سطح پیش متوسط و صد و بیست زبانآموز سطح پیشرفته پرداخته است. پس از فرض نمرات پیشآزمون به عنوان همگام، محققان نتایج پیشآزمون و پسآزمون شرکتکنندگان را در یک آزمون مهارت نوشتار و یک آزمون مهارت خودسازماندهی و همچنین زمان گزارش شده برای برنامهریزی پیش از نوشتن مقاله در پیشآزمون و پسآزمون را مقایسه کردند. نتایج سه آنالیز کوواریانس دو سویه نشان داد که سازکارهای حمایتکننده به تغییرهای چشمگیری در مهارتهای خودسازماندهی نوشتار و توانایی نوشتن مقاله انجامیدند. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده سازکارهای ساختاردهنده و مسئلهساز حمایت کننده به طرز چشمگیری زمانی را که زبانآموزان بری برنامهریزی قبل از نوشتار صرف میکنند، افزایش داد. نتایج نشان داد که در کل هنگامی که دو سازکار حمایت کننده با هم ارایه شدند، بهترین تأثیر را داشتند. همچنین هیچ تأثیر تعدیلکنندهای برای سطح زبانآموزان بر روی متغیرها مشاهده نشد.
منوچهر جعفری گوهر؛ محبوبه مرتضوی
دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1393، ، صفحه 101-114
چکیده
این تحقیق به بررسی تاثیر حمایتهای شفاهی متمرکز و غیر متمرکز بر روی دانش شناختی و سازماندهی شناختی گروهی از زبانآموزان مونث ایرانی پرداخته است. شش گروه از زبانآموزان به پنج گروه آزمون و یک گروه شاهد اختصاص داده شدند. همه گروهها بر دانش شناختی و سازماندهی شناختی خود از طریق پیشآزمون و دو پسآزمون، یکی بلافاصله پس از اتمام ترم ...
بیشتر
این تحقیق به بررسی تاثیر حمایتهای شفاهی متمرکز و غیر متمرکز بر روی دانش شناختی و سازماندهی شناختی گروهی از زبانآموزان مونث ایرانی پرداخته است. شش گروه از زبانآموزان به پنج گروه آزمون و یک گروه شاهد اختصاص داده شدند. همه گروهها بر دانش شناختی و سازماندهی شناختی خود از طریق پیشآزمون و دو پسآزمون، یکی بلافاصله پس از اتمام ترم و دیگری دو هفته بعد از اتمام ترم، مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل آماری (تحلیل کوارریانس) نشان داد که زبانآموزانی که حمایت دریافت کرده بود به طور قابل توجهی از گروه شاهد در پسآزمونها بهتر عمل کردند. نتایج همچنین نشان داد که حمایتهای غیر متمرکز در بالا بردن فراشناخت زبانآموزان، به خصوص سازماندهی شناختی، مؤثرتر عمل عملکردند. این مطالعه همچنین نشان داد که حمایتهای فراشناختی متمرکز، در مقایسه با انواع دیگر حمایتهای متمرکز، در بهبود فراشناخت دانشآموزان مؤثرتر بودند. پیامدها برای کلاسهای درس و توصیههایی برای تحقیقات بیشتر نیز بحث شده است.