مرضیه نصیری؛ فرزانه میکائیلی منیع؛ علی عیسیزادگان
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 9-22
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی روابط ساختاری دشواری ادراک شده، مقایسه اجتماعی و خودپنداره تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (الگویابی علّی) است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه (7411N=) در سال تحصیلی 95-94 بودند. روش نمونهگیری خوشهای تصادفی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی روابط ساختاری دشواری ادراک شده، مقایسه اجتماعی و خودپنداره تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (الگویابی علّی) است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه (7411N=) در سال تحصیلی 95-94 بودند. روش نمونهگیری خوشهای تصادفی بود. تعداد 194 نفر دختر و 166 نفر پسر بررسی و مطالعه شدند (360n=). برای جمعآوری دادهها از مقیاس دشواری ادراک شده ویلسون، مقیاس مقایسه اجتماعی گیبونز و بونک، مقیاس خودپنداره تحصیلی دلاور و پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سیریاک استفاده شد. دادهها با روش الگویابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد، مدل ساختاری سازگاری تحصیلی دانشجویان، مدلی روا در جامعه پژوهش شده است و دادهها برازش مناسبی با مدل نظری دارند. ضرایب مسیر نشان دادند، همه مسیرها بجز مسیر مقایسۀ اجتماعی، روی سازگاری تحصیلی معنادار هستند. از این رو، عوامل یاد شده میتوانند به طور مناسبی، سازگاری تحصیلی دانشجویان را تبیین کنند.
مریم عمیدطاهر؛ فرزانه میکائیلی منیع؛ علی عیسیزادگان
دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1395، ، صفحه 31-44
چکیده
مطالعة حاضر با هدف بررسی پیشبینی کنندههای شناختی- اجتماعی سازگاری با دانشگاه در دانشجویان سال اول انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی (الگویابی علّی) بود. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل همة دانشجویان تازهوارد مقطع کارشناسی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی93-92 بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 330 نفر (187 دختر و 143 پسر) انتخاب ...
بیشتر
مطالعة حاضر با هدف بررسی پیشبینی کنندههای شناختی- اجتماعی سازگاری با دانشگاه در دانشجویان سال اول انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی (الگویابی علّی) بود. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل همة دانشجویان تازهوارد مقطع کارشناسی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی93-92 بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 330 نفر (187 دختر و 143 پسر) انتخاب شدند و به پرسشنامههای حمایتهای محیطی، انتظارات خودکارآمدی، انتظارات پیآمد، پیشرفت هدف و پرسشنامه سازگاری با دانشگاه پاسخ دادند. دادهها با روش الگویابی معادلات ساختاری تحلیل گردید. نتایج به دست آمده نشان دادند که دادههای بهدست آمده برازش مناسبی با مدل تئوریکی شناختی اجتماعی دارد و مدل مورد نظر در نمونة اخیر مدلی روا و معتبر است. بررسی ضرایب مسیر نشان داد که تمام مسیرهای علّی به طرف سازگاری با دانشگاه مثبت و معنادار هستند. در این میان از بین متغیرهای آزمون شده در مدل، متغیر منابع و حمایتهای محیطی بهتر و نیرومندتر از سایر متغیرها قادر به پیشبینی و سازگاری دانشجویان با دانشگاه است و میتوان از آن برای ارتقای سطح سلامت روان و بهزیستی دانشجویان بهره گرفت.