سیمین نقش؛ نازیلا خطیب زنجانی
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 51-62
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل مؤثر بر توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی به منظور ارائه یک مدل مناسب است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن را دبیران مدارس دوره اول متوسطه شهر اصفهان به تعداد 1876 نفر زن و مرد تشکیل دادند. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای بوده که به طور تصادفی از بین نواحی 2، 3 و 5 آموزش و پرورش شهر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل مؤثر بر توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی به منظور ارائه یک مدل مناسب است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن را دبیران مدارس دوره اول متوسطه شهر اصفهان به تعداد 1876 نفر زن و مرد تشکیل دادند. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای بوده که به طور تصادفی از بین نواحی 2، 3 و 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان با استفاده از جدول مورگان تعداد 320 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه عوامل چهارگانه جذابیت کتابهای الکترونیک (دسترسپذیری، قابلیت تعامل با کتاب، انعطافپذیری کتاب و چند رسانهای بودن کتاب)، انگیزه یادگیری و توسعه جذابیت کتابهای الکترونیک میباشد. برای تأمین روایی پرسشنامهها به لحاظ محتوا، از دیدگاههای ده تن از استادان و متخصصان تولید کتابهای الکترونیکی استفاده و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 93/0=α محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSSv.20 به صورت آمار توصیفی (شامل جدول توزیع فراوانی، میانگین، درصد، انحراف معیار) و آمار استنباطی (روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، بین ابعاد چهار گانه دسترسپذیری، قابلیت تعامل با کتاب و انعطافپذیری کتاب و چند رسانهای بودن کتاب با توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی، در سطح 05/0>P رابطه معناداری وجود دارد. انگیزه یادگیری، رابطه بین ابعاد چهارگانه (دسترسپذیری، قابلیت تعامل با کتاب و انعطافپذیری کتاب، چند رسانهای بودن کتاب) با توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی را میانجیگری میکند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، مدل تجربی پژوهش از برازش نسبتاً مطلوبی برخودار بوده است.