مجید علیجان نوده پشنگی؛ محمدرضا بهرنگی؛ بیژن عبداللهی؛ حسن رضا زین آبادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای اثربخشی رهبری آموزش و یادگیری در کلاسهای درس مدارس متوسطه صورت گرفت. در انجام پژوهش رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده شده که از نظر هدف، کاربردی است. در گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته چندگانه (16 مدیر، 15 معلم، 8 استاد، 7 گروه دانشآموزی و مشاهده 8 تدریس منتخب) استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای اثربخشی رهبری آموزش و یادگیری در کلاسهای درس مدارس متوسطه صورت گرفت. در انجام پژوهش رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده شده که از نظر هدف، کاربردی است. در گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته چندگانه (16 مدیر، 15 معلم، 8 استاد، 7 گروه دانشآموزی و مشاهده 8 تدریس منتخب) استفاده شد. مصاحبهها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. برای تحلیل این اطلاعات، از روش تحلیل محتوای استقرایی با کدگذاری در سه سطح باز، محوری و گزینشی و با استفاده از نرمافزار مکسکیو دیآ استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبهها نشان دهنده 9 مقوله (بعد) کلی برای اثربخشی رهبری آموزش و یادگیری بود. بعد ارائه آموزش شامل 22 مؤلفه، مدیریت کلاس درس 8، برنامهریزی و آمادگی 7، جوّ کلاس درس 9، نظارت، ارزیابی و پیگیری 8، همکاری، ارتباطات و پیشرفت حرفهای 6، ویژگیهای فردی معلم 13، مشارکت و تعامل دانشآموزان 13 و تفاوتهای فردی 5 مؤلفه بود. نتایج این پژوهش معیارهایی برای اثربخشی معلم در کلاس درس به عنوان رهبر آموزش و یادگیری مشخص کرد که معلمان با تمرکز بر این ابعاد و مؤلفههای آن میتوانند به طور مداوم به سنجش و توسعه دانشها و مهارتهای خود بپردازند؛ همچنین این ابعاد بایستی مورد توجه مدیران، ناظران و راهنمایان آموزشی و مسئولان و برنامهریزان قرار گیرد.