اسما فولادی؛ محمد باقر کجباف؛ امیر قمرانی
دوره 4، شماره 15 ، بهمن 1395، ، صفحه 93-103
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر بود. جامعۀ پژوهش همۀ دانشآموزان دختر پایۀ سوم دورۀ اول متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. در یک طرح آزمایشی 40 دانشآموز پس از همتا شدن بر اساس جنسیت و پایۀ تحصیلی به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر بود. جامعۀ پژوهش همۀ دانشآموزان دختر پایۀ سوم دورۀ اول متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. در یک طرح آزمایشی 40 دانشآموز پس از همتا شدن بر اساس جنسیت و پایۀ تحصیلی به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 70 دقیقهای با روش سرزندگی تحصیلی آموزش دید. هر دو گروه پرسشنامههای معنای تحصیلی (هندرسون-کینگ و اسمیت، 2006) و عملکرد تحصیلی (صالحی، 1392) را به عنوان پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل واریانس با طرح اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد در مراحل پسآزمون و پیگیری بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش سرزندگی تحصیلی در مراحل پسآزمون و پیگیری باعث افزایش معنادار معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر شد (01/0>P)؛ بنابراین پیشنهاد میشود از روش آموزش سرزندگی تحصیلی برای بهبود ویژگیهای تحصیلی به ویژه معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی استفاده شود.