محمد اردشیری؛ علیرضا فقیهی؛ مژگان محمدی نایینی
چکیده
آموزش عالی مؤلفهای کلیدی در نظام آموزشی و توسعه نیروی انسانی در هر کشوری محسوب میشود. عملکرد نظام آموزشی ابزاری برای پاسخگویی به مشکلات و نیازهای جامعه است. نیازهای آموزشی ویژه در ردههای مختلف سنی متفاوت است، که منطق ویژه فرایند آموزشی در آموزش عالی را تعیین میکند. ازآنجاکه نظام آموزش عالی وظیفه مهم تربیت نیروی انسانی متخصص ...
بیشتر
آموزش عالی مؤلفهای کلیدی در نظام آموزشی و توسعه نیروی انسانی در هر کشوری محسوب میشود. عملکرد نظام آموزشی ابزاری برای پاسخگویی به مشکلات و نیازهای جامعه است. نیازهای آموزشی ویژه در ردههای مختلف سنی متفاوت است، که منطق ویژه فرایند آموزشی در آموزش عالی را تعیین میکند. ازآنجاکه نظام آموزش عالی وظیفه مهم تربیت نیروی انسانی متخصص را بر عهده دارد، لازم است در طراحی، اجرا و ارزشیابی فعالیتهای آن از شیوههای مطلوب، دقیق و نظاممند استفاده شود. این پژوهش به دنبال طراحی الگوی تلفیقی مؤلفههای برنامه درسی و تربیت زیباشناختی در آموزش عالی میباشد. هدف اصلی دستیابی به مؤلفههایی از زیباشناختی است که میتوان در کنار سایر مؤلفههای برنامه درسی برخاسته از حوزه علوم انسانی در برنامه درسی دانشگاه بکار گرفت. بدین منظور با روش کیفی و اکتشافی این مؤلفهها از منابع ادبیات مطالعات برنامه درسی، دیدگاه صاحبنظران این رشته و همچنین دیدگاه صاحبنظران رشته هنر و زیباشناختی استخراج گردید و پس از اجماع نظر و امکان بهکارگیری آنها توسط دانشگاههای دولتی سطح استان خوزستان آن مؤلفهها در طراحی الگوی پیشنهادی به کار گرفته شدند و در ادامه الگوی پیشنهادی طراحی گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که هنر و زیباشناختی بهعنوان یک چشمانداز و پارادایم در برنامه درسی، حاوی مؤلفهها، الهامات و مؤلفههای زیادی است. این مؤلفهها میتوانند با محوریت مؤلفههای مهم برنامه درسی مانند هدف، محتوا، روش و ارزشیابی در طراحی، تدوین و اجرای برنامههای درسی به کار گرفته شوند.