شعبان حیدری؛ صمد ایزدی؛ ابراهیم صالحی عمران
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 47-56
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی، تدوین و اعتباریابی شاخصهای آموزش و یادگیری رتبهبندی دانشگاهها با توجه به نظرات خبرگان آموزش عالی، اساتید دانشگاهها و دانشجویان انجام شده است. دادهها طی دو مرحله کیفی و کمی جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. در مرحله کیفی با 20 نفر از خبرگان حوزه آموزش عالی به صورت فردی و در غالب گروههای کانونی مصاحبه شد. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی، تدوین و اعتباریابی شاخصهای آموزش و یادگیری رتبهبندی دانشگاهها با توجه به نظرات خبرگان آموزش عالی، اساتید دانشگاهها و دانشجویان انجام شده است. دادهها طی دو مرحله کیفی و کمی جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. در مرحله کیفی با 20 نفر از خبرگان حوزه آموزش عالی به صورت فردی و در غالب گروههای کانونی مصاحبه شد. طی مرحله تجزیه و تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی، 21 شاخص از عامل آموزش و یادگیری در رتبهبندی دانشگاهها شناسایی شد. در بخش کمی با مشارکت 360 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاهها، پرسشنامهای که بر اساس مقیاس لیکرت از شاخصها تنظیم شده بود، به اجرا گذاشته شد. از تحلیل عاملی تاییدی، برای سنجش روایی شاخصها و از همگونی درونی، آلفای کرانباخ و شاخص اعتبار مرکب با هدف اعتباریابی استفاده شد. نتایج پژوهش حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که 19 شاخص از شاخصهای به دست آمده در حوزه آموزش و یادگیری از روایی قابل قبولی برخوردار بودند، همچنین ضریب آلفای کرانباخ 78/0 و اعتبار مرکب 89/0 از مطلوب بودن اعتبار شاخصهای به دست آمده، حکایت داشت.