نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترا، علوم تربیتی، مربی، دانشگاه مازندران
2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران
3 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی، تدوین و اعتباریابی شاخصهای آموزش و یادگیری رتبهبندی دانشگاهها با توجه به نظرات خبرگان آموزش عالی، اساتید دانشگاهها و دانشجویان انجام شده است. دادهها طی دو مرحله کیفی و کمی جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. در مرحله کیفی با 20 نفر از خبرگان حوزه آموزش عالی به صورت فردی و در غالب گروههای کانونی مصاحبه شد. طی مرحله تجزیه و تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی، 21 شاخص از عامل آموزش و یادگیری در رتبهبندی دانشگاهها شناسایی شد. در بخش کمی با مشارکت 360 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاهها، پرسشنامهای که بر اساس مقیاس لیکرت از شاخصها تنظیم شده بود، به اجرا گذاشته شد. از تحلیل عاملی تاییدی، برای سنجش روایی شاخصها و از همگونی درونی، آلفای کرانباخ و شاخص اعتبار مرکب با هدف اعتباریابی استفاده شد. نتایج پژوهش حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که 19 شاخص از شاخصهای به دست آمده در حوزه آموزش و یادگیری از روایی قابل قبولی برخوردار بودند، همچنین ضریب آلفای کرانباخ 78/0 و اعتبار مرکب 89/0 از مطلوب بودن اعتبار شاخصهای به دست آمده، حکایت داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying, Compiling, and Validating the Teaching and Learning Indica-tors in Rankings of Universities
نویسندگان [English]
- shaban Heidari 1
- Samad Izadi 2
- Ebrahim Salehi Omran 3
چکیده [English]
The main purpose of this study is to identify, compile and validate the Teaching and learning indicators in rankings of universities from experts, students and professors point of view. Data are collected and analyzed in the quantitative and qualitative form. In the quantitative step, twenty experts of Higher education in different disciplines were interviewed individually and in focus Group. Based on the qualitative data and through the open axial and selective coding, 21 indicators of Teaching and learning criteria were identified. In the quantitative step, with the participation of 360 students and professors of Mazandaran Azad universities, a questionnaire based on Likert scale was analyzed. In order to assess tool research validity, confirmatory factor analysis was used and in order to validate internal convergent, cronbach alpha and composite reliability were used. The results of the study indicate that 19 indicators is acceptable. Also Cronbach's coefficient alpha (0/78) and composite reliability (0/89) conform the correct validity of indicators.
کلیدواژهها [English]
- Rankings of Universities
- Validating
- Teaching
- Learn-ing