نیلا علمی منش؛ مریم فاضلی پور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی مداخله مثبتاندیشی بر سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور نطنز درسال تحصیلی 1395-1394 بودند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. از میان دانشجویان 30 نفر که کمترین نمره را در آزمون سرزندگی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی مداخله مثبتاندیشی بر سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور نطنز درسال تحصیلی 1395-1394 بودند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. از میان دانشجویان 30 نفر که کمترین نمره را در آزمون سرزندگی تحصیلی کسب کرده و تمایل به همکاری داشتند، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آموزش مثبتاندیشی طی هشت جلسه 60 دقیقهای و به صورت گروهی برای گروه آزمایش برگزار شد. ابزار پژوهش پرسشنامه سرزندگی تحصیلی چاری و دهقانی زاده (1391) بود که در مورد هر دو گروه به صورت پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مداخله مثبتاندیشی بر سرزندگی تحصیلی دانشجویان به طور معناداری موثر است (P <0/05)؛ بنابراین نتیجه میگیریم که میتوان از مداخله مثبتاندیشی برای افزایش و بهبود سرزندگی تحصیلی دانشجویان استفاده کرد.