منوچهر جعفری گهر
چکیده
حمایت عبارت است از ارائة کمک به فراگیران و سپس کاهش تدریجی آن. این کاهش زمانی آغاز میشود که نشانههای پیشرفت در مهارت و دانش حمایت گیرنده بروز میکند و فرد نشان میدهد که توانایی پذیرش مسئولیت بیشتر در روند فراگیری را دارد. مطالعة حاضر به بررسی تاثیر حمایتهای فراشناختی بر سه جنبة اصلی مهارت شفاهی زبانی یعنی پیچیدگی، صحت و روانی ...
بیشتر
حمایت عبارت است از ارائة کمک به فراگیران و سپس کاهش تدریجی آن. این کاهش زمانی آغاز میشود که نشانههای پیشرفت در مهارت و دانش حمایت گیرنده بروز میکند و فرد نشان میدهد که توانایی پذیرش مسئولیت بیشتر در روند فراگیری را دارد. مطالعة حاضر به بررسی تاثیر حمایتهای فراشناختی بر سه جنبة اصلی مهارت شفاهی زبانی یعنی پیچیدگی، صحت و روانی میپردازد. هدف حمایتهای فراشناختی بالا بردن سطح سه فعالیت فراشناختی اصلی یعنی برنامهریزی، نظارت و ارزشیابی است. در این پژوهش، مبنای اندازهگیری پیچیدگی محاسبه نسبت تعداد بندها به واحدهای تجزیه و تحلیل گفتاری شرکتکنندگان بود. از سوی دیگر، روانی کلام با تقسیم تعداد هجاهای تولید شده بر تعداد ثانیه ضرب در60 اندازهگیری شد. بهعلاوه صحت براساس نسبت تعداد بندهای عاری از خطاهای نحوی، صرفی و واژگانی به تعداد کل بندها محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که حمایتهای فراشناختی به شکل معناداری مهارت شفاهی فراگیران را بر حسب پیچیدگی، صحت، و روانی افزایش میدهد. مفاهیم ضمنی یافتهها برای فعالیتهای آموزشی در مقاله ارائه شده است.