سلیمان کابینی مقدم؛ غلامحسین انتصار فومنی؛ مسعود حجازی؛ حسن اسدزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و کمکخواهی بر افزایش سرزندگی و وجدان تحصیلی دانشآموزان اهمالکار انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با اجرای پیشآزمون - پسآزمون و با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی پسرانه شاخه نظری پایه دوم (یازدهم) ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و کمکخواهی بر افزایش سرزندگی و وجدان تحصیلی دانشآموزان اهمالکار انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با اجرای پیشآزمون - پسآزمون و با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی پسرانه شاخه نظری پایه دوم (یازدهم) دوره متوسطه دوم نواحی یک و دو رشت در سال تحصیلی 98-97 بود که از بین آنها تعداد 60 نفر به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی به 3 گروه (2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل) تقسیم شدند. ابتدا، همه آزمودنیهای سه گروه، پرسشنامههای سرزندگی تحصیلیدهقانی زاده و حسین چاری (1391) و مک ایلروی و بانتینگ (2002) را در مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند؛ سپس یکی از گروههای آزمایش طی 12 جلسهی 90 دقیقهای تحت مداخله آموزشی راهبرد یادگیری کمکخواهیو گروه آزمایش دیگر نیز طی 15 جلسهی 90 دقیقهای تحت مداخله آموزشی راهبرد یادگیری خودگردانقرار گرفتند؛ در حالی که در طول این مدت، گروه کنترل هیچ گونه مداخله آموزشی دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون آمار استنباطی تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد. نتایج نشان داد کهآموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و کمکخواهی سبب افزایش سرزندگی تحصیلی دانشآموزان اهمالکار میشود؛ همچنین، آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و کمکخواهی سبب افزایش وجدان تحصیلی دانشآموزان اهمالکار میشود؛ بهعلاوه، نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش از نظر اثربخشی بر سرزندگی تحصیلی و وجدان تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که برای کاهش و یا از بین بردن اهمالکاری دانشآموزان، استفاده از آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و کمکخواهی مفید و مؤثر است.