آمینه الهی؛ علی نقی اقدسی؛ سید داوود حسینی نسب
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی و آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرزندگی تحصیلی و جهتگیری هدف دانشآموزان انجام شد. طرح این کارآزمایی از نوع طرحهای نیمه تجربی همراه با پیشآزمون - پسآزمون با 2 گروه آزمایشی و گروه کنترل و جامعه آماری آن شامل همه دانشآموزان متوسطه دوره اول دخترانه مهاباد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی و آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرزندگی تحصیلی و جهتگیری هدف دانشآموزان انجام شد. طرح این کارآزمایی از نوع طرحهای نیمه تجربی همراه با پیشآزمون - پسآزمون با 2 گروه آزمایشی و گروه کنترل و جامعه آماری آن شامل همه دانشآموزان متوسطه دوره اول دخترانه مهاباد بود. با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 45 دانشآموز انتخاب شدند و به صورت تصادفی در 3 گروه قرار گرفتند. کارایی روشهای مداخلهای با استفاده از پرسشنامۀ جهتگیری هدف و مقیاس سرزندگی تحصیلی بررسی شد. دادهها به روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند و نتایج نشان داد که تاثیر مداخلات چندبعدی انگیزشی شناختی و آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر جهتگیری هدف و سرزندگی تحصیلی از نظر آماری (در سطح P<0/05) معنادار است. همچنین مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی در هر دو مفیاس جهتگیری هدف و سرزندگی تحصیلی موثرتر از آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی است. مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی به عنوان روشی چندبعدی مجموعهای از توانمندیهای شناختی، انگیزشی و رفتاری را در دانشآموزان پرورش میدهد و اثربخشی بالایی بر بهبود عملکردهای آنان دارد.