جواد پورکریمی؛ زهره علیمردانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تعامل در جریان یاددهی- یادگیری در بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دورة آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران اجرا شد. این پژوهش به صورت کیفی و به روش پدیدارشناسانه با روش نمونهگیری هدفمند صورت پذیرفته است. جامعة مورد مطالعه این پژوهش همة دانشجویان دورههای الکترونیک دانشگاه تهران بودند که چهل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تعامل در جریان یاددهی- یادگیری در بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دورة آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران اجرا شد. این پژوهش به صورت کیفی و به روش پدیدارشناسانه با روش نمونهگیری هدفمند صورت پذیرفته است. جامعة مورد مطالعه این پژوهش همة دانشجویان دورههای الکترونیک دانشگاه تهران بودند که چهل نفر از آنها که در نیمسال دوم 1398- 1397 مشغول به تحصیل بودند، بهعنوان نمونه موردمطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبة عمیق نیمه ساختاریافته بود، متن مصاحبهها با روش تحلیل محتوای کیفی و به شیوة تحلیل مضمون بازنگری و تجزیه و تحلیل شدند و مصاحبهها تا حد اشباع دادهها ادامه یافت. نتایج گویای آن است که 360 گزاره مفهومی اولیه با چهل مقولة فرعی و چهار گزارة مقولهای اصلی تأثیرگذار بر کیفیت یادگیری در قالب عوامل آموزشی، فناوری، علمی و فردی قابلشناسایی است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تعامل در محیط یادگیری الکترونیکی با مهارتهای آموزشی و علمی استادان و عوامل فردی و فناوری هم استادان و هم دانشجویان ارتباط مستقیم دارد.