فاطمه بیان فر؛ امیر رضا رجائی مش
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تببین مدل عملکرد تحصیلی بر اساس تواناییهای شناختی، خودکارآمدی حافظه، حافظه رومزه، حافظه گذشتهنگر- آیندهنگر با میانجیگری فراحافظه در دانشآموزان بود. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 1399-1400بود که از ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تببین مدل عملکرد تحصیلی بر اساس تواناییهای شناختی، خودکارآمدی حافظه، حافظه رومزه، حافظه گذشتهنگر- آیندهنگر با میانجیگری فراحافظه در دانشآموزان بود. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 1399-1400بود که از آن میان به روش نمونهگیری در دسترس 322 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادها شامل پرسشنامه تواناییهای شناختی نجاتی (1392)، پرسشنامه حافظه روزمره ساندرلند و همکاران (1983)، پرسشنامه حافظه گذشتهنگر– آیندهنگر کرافورد و همکاران (2003) پرسشنامه خودکارآمدی حافظه بری و همکاران (1989)،. پرسشنامه فراحافظه چند عاملی تریر و ریج (2002) بودند. به منظور آزمودن فرضیههای پژوهش از روش تحلیل مسیر و معادلات ساختاری به وسیله نرمافزارهای SPSS-22 و AMOS-22 استفاده شد. متغیرهای پنهان تواناییهای شناختی، خودکارآمدی حافظه، حافظه رومزه، حافظه گذشته - آیندهنگر و فراحافظه دارای نشانگر بودند که یافتههای مدل اندازهگیری نشان داد همه متغیرهای نشانگر بر سازه مکنون خود به طور معناداری بار شدهاند. نتایج مدل ساختاری نیز نشان داد که متغیرهای پنهان اثر مثبت، مستقیم و معناداری بر عملکرد تحصیلی دارند. تواناییهای شناختی، خودکار آمدی حافظه، حافظه رومزه، حافظه گذشتهنگر- آیندهنگر با میانجیگری فراحافظه برعملکرد تحصیلی اثرات مثبت، مستقیم و نیز اثر کل مثبت و معناداری دارند. این مدل در مجموع 67% واریانس عملکرد تحصیلی را پیشبینی کرد. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان از نقش متغیرهای پیشبین برای بهبود عملکرد تحصیلی استفاد کرد.