لیلا پرهیزکار؛ کورش فتحی و اجارگاه
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 87-102
چکیده
برنامههای درسی پنهان، بعد غیرقابل پیشبینی یادگیری است، توجه نکردن به این بعد، غفلت از بخش مهم عواملی است که در یادگیری دانشآموز تأثیر فراوان دارند؛ بنابراین پژوهش حاضر کوشیده است تا با استنباط درک معلمان، برخی عوامل مهم را که در ایجاد برنامه درسی پنهان آموزش محیط زیست در مدارس متوسطه تهران دخیل هستند شناسایی کرده و بسترهای مناسبی ...
بیشتر
برنامههای درسی پنهان، بعد غیرقابل پیشبینی یادگیری است، توجه نکردن به این بعد، غفلت از بخش مهم عواملی است که در یادگیری دانشآموز تأثیر فراوان دارند؛ بنابراین پژوهش حاضر کوشیده است تا با استنباط درک معلمان، برخی عوامل مهم را که در ایجاد برنامه درسی پنهان آموزش محیط زیست در مدارس متوسطه تهران دخیل هستند شناسایی کرده و بسترهای مناسبی را برای ارتقا آموزش محیط زیست دانشآموزان فراهم کند. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. شرکتکنندگان این پژوهش معلمان دوره متوسطه دوم تهران بودند که براساس نمونهگیری هدفمند از نوع موارد عادی انتخاب شدند که تعداد آنها تا رسیدن به مرحله اشباع درنهایت به 32 نفر رسید. در چارچوب موضوع مورد نظر، برای جمعآوری اطلاعات، از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و یافتههای به دست آمده از ادراکات و تجربیات معلمان با استفاده از روش کوربین و اشتراتوس تجزیه وتحلیل گردید. بعد از پیاده کردن و تجزیه وتحلیل مصاحبهها و 7 کد محوری و 34 کد اولیه به دست آمد و با توجه به فراوانیهای مشاهده شده مقوله بعد شناختی با مجموع بیشترین ضریب اهمیت و مقولههای عوامل برون سازمانی، بُعد اجتماعی، بعد دیوان سالاری مدرسه و ساختار فیزیکی در رده های بعدی قرار داشتند و مقوله بُعد عاطفی از کمترین ضریب اهمیت را از زاویه فراوانی کدها برخوردار بود. معلمان معتقد بودند که مدارس به تاثیر این ابعاد آگاه نبوده و ضعیف عمل کردهاند.
طاهر محبوبی؛ سید بهاالدین کریمی؛ کمال محبوبی
دوره 5، شماره 3 ، اسفند 1396، ، صفحه 101-109
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه برنامهدرسی پنهانباباورهایانگیزشی و کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیامنور استان آذربایجانغربی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیامنور مراکز استان آذربایجان غربی میباشد، که در سالتحصیلی 95-94 درمقطع کارشناسی به تحصیل مشغول بودند.در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه برنامهدرسی پنهانباباورهایانگیزشی و کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیامنور استان آذربایجانغربی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیامنور مراکز استان آذربایجان غربی میباشد، که در سالتحصیلی 95-94 درمقطع کارشناسی به تحصیل مشغول بودند.در این تحقیق 1000 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی بهعنوان نمونه و به صورتخوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. به این منظور با تهیه فهرست مراکز استان آذربایجانغربی 5 مرکز بهصورت تصادفی ساده شامل مراکز ارومیه، خوی، بوکان، نقده و مهاباد انتخاب گردیدند و بعد از تهیه آمار دانشجویان هر مرکز با استفاده از نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم هر مرکز، نمونه مناسبانتخابشد.ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد برنامهدرسی پنهان (تقی پور و غفاری، 1389)، آزمون کارآفرینی روبینسون وهمکاران (1991) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی پینتریچ و دی گروت (1990) است. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی چون میانگین،واریانس و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین برنامهدرسی پنهان بهطورکلی و مولفههای آن از جمله: کنش متقابل، ساختارسازمانی، جو اجتماعی و ساختار فیزیکی با باورهای انگیزشی و کارآفرینی دانشجویان در سطح 01/ رابطه معنی داری وجود داشت.