لیلا پرهیزکار؛ کورش فتحی و اجارگاه
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 87-102
چکیده
برنامههای درسی پنهان، بعد غیرقابل پیشبینی یادگیری است، توجه نکردن به این بعد، غفلت از بخش مهم عواملی است که در یادگیری دانشآموز تأثیر فراوان دارند؛ بنابراین پژوهش حاضر کوشیده است تا با استنباط درک معلمان، برخی عوامل مهم را که در ایجاد برنامه درسی پنهان آموزش محیط زیست در مدارس متوسطه تهران دخیل هستند شناسایی کرده و بسترهای مناسبی ...
بیشتر
برنامههای درسی پنهان، بعد غیرقابل پیشبینی یادگیری است، توجه نکردن به این بعد، غفلت از بخش مهم عواملی است که در یادگیری دانشآموز تأثیر فراوان دارند؛ بنابراین پژوهش حاضر کوشیده است تا با استنباط درک معلمان، برخی عوامل مهم را که در ایجاد برنامه درسی پنهان آموزش محیط زیست در مدارس متوسطه تهران دخیل هستند شناسایی کرده و بسترهای مناسبی را برای ارتقا آموزش محیط زیست دانشآموزان فراهم کند. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. شرکتکنندگان این پژوهش معلمان دوره متوسطه دوم تهران بودند که براساس نمونهگیری هدفمند از نوع موارد عادی انتخاب شدند که تعداد آنها تا رسیدن به مرحله اشباع درنهایت به 32 نفر رسید. در چارچوب موضوع مورد نظر، برای جمعآوری اطلاعات، از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و یافتههای به دست آمده از ادراکات و تجربیات معلمان با استفاده از روش کوربین و اشتراتوس تجزیه وتحلیل گردید. بعد از پیاده کردن و تجزیه وتحلیل مصاحبهها و 7 کد محوری و 34 کد اولیه به دست آمد و با توجه به فراوانیهای مشاهده شده مقوله بعد شناختی با مجموع بیشترین ضریب اهمیت و مقولههای عوامل برون سازمانی، بُعد اجتماعی، بعد دیوان سالاری مدرسه و ساختار فیزیکی در رده های بعدی قرار داشتند و مقوله بُعد عاطفی از کمترین ضریب اهمیت را از زاویه فراوانی کدها برخوردار بود. معلمان معتقد بودند که مدارس به تاثیر این ابعاد آگاه نبوده و ضعیف عمل کردهاند.
محسن ضرغام؛ سید محمد شبیری؛ محمدرضا سرمدی
دوره 2، شماره 6 ، آبان 1393، ، صفحه 17-28
چکیده
هدف کلی تحقیق حاضر واکاوی مؤلفههای تبیینکننده تمایل به بهکارگیری فنآوری یادگیری از طریق تلفن همراه در آموزش محیط زیست توسط دانشجویان دانشگاههای شهر تهران میباشد. جامعه آماری این پژوهش که با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است، دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میباشد ...
بیشتر
هدف کلی تحقیق حاضر واکاوی مؤلفههای تبیینکننده تمایل به بهکارگیری فنآوری یادگیری از طریق تلفن همراه در آموزش محیط زیست توسط دانشجویان دانشگاههای شهر تهران میباشد. جامعه آماری این پژوهش که با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است، دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میباشد (142800 .(N=حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 400 نفر تعیین شد و پاسخگویان به روش نمونهگیری خوشهای طبقهای تصادفی از دانشگاههای تهران، تربیتمدرس، شهید بهشتی، علم و صنعت، امیرکبیر و مطهری انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. جهت تعیین پایایی ابزار تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که این ضریب برای بخشهای مختلف پرسشنامه بیشتر از 70/0 بهدست آمد. روایی ظاهری و محتوایی ابزار گردآوری دادهها نیز با استفاده از نظرات اساتید محترم راهنما و مشاور تعیین شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پنج مؤلفه سودمندی ادراکشده، هنجار ذهنی، خودکارآمدی، نگرش و سهولت ادراکشده در مجموع 93/43 درصد از کل واریانس را تبیین کردهاند. نتایج همچنین حاکی از وجود رابطه مثبت و معنیدار بین متغیرهای خودکارآمدی در استفاده از تلفن همراه، سهولت ادراکشده، سودمندی ادراک شده، نگرش نسبت به استفاده از تلفن همراه در آموزش محیط زیست و هنجار ذهنی دانشجویان با تمایل به استفاده از تلفن همراه در آموزش مباحث محیط زیست میباشد.